tisdag 25 maj 2010

Sicken gullig liten flicka


När Elsie föddes var jag väldigt emot att klä henne flickigt. Hennes första tid var hon klädd i enbart neutrala plagg där man inte kunde avgöra om hon var pojke eller flicka. Jag tyckte inte det var viktigt och (och kan väl se såhär i efter hand att jag ville väl kanske göra nåt slags statement) tycker fortfarande inte att det är det. Men nånting hände när hon blev kring 6 månader. Ett och annat rosa plagg smög sig in och klänningar som jag innan inte använt kändes plötsligt lite lockande.

Så nu ser hon ut som en liten bakelse vissa dagar, i rosa och blommigt och gud vet allt. Helst mina gamla klänningar från när jag var liten. Men andra dagar är hon klädd mera neutralt. Jag tänker inte så mycket på det längre. Jag gör som med mig själv, en del dagar superflickig, andra dagar mer androgyn. Jag hoppas att jag drar mitt strå till stacken genom att visa min dotter att du kan ha på dig vad som helst. Det avgör inte vem du är. Bara hur du kanske mår idag. Eller i hennes fall (tills hon blir stor nog att bestämma själv, vilket inte dröjer så länge...); vad hennes mamma känner för idag...


ps. har du redan sett detta inlägg och undrar om du börjar bli snurrig? Nej, det är jag som lägger in det på nytt. Jag kände att det hamnade i skymundan efter mitt 'ugglalala.se är klart!' inlägg. Och jag ville se om jag skulle få nån reaktion på detta, så jag la in det igen.

3 kommentarer:

Anna sa...

Hur ställer du dig inför att en dag eventuellt ha en son som vill klä sig "flickigt", dvs ha på sig kjol och klänning? Skulle du låta honom ha på sig sånt? Och skulle du klä en pojke i rosa? Jag har inga barn själv än men tycker det är intressant att fundera över hur mycket lättare det är för en tjej att klä sig än vad det är för en kille. En tjej kan klä sig både "flickigt" och "killigt", men kan en kille göra det?

Anonym sa...

När jag var gravid trodde jag att jag skulle få en tjej och hade ungefär samma tankar som du vad gäller kläder, jag har inget emot klänningar men tycker inte att en flicka enbart bör ha klänningar, blandat är bäst. Men det blev ingen tjej utan ut kom en Harry och inte blev det lättare för det.Harry har alla möjliga färger även rosa, lila och rött, dock har han inte klänning, så långt har jag inte kommit tyvärr, men om han vill när han blir större är det klart han ska få ha klänning. /Maria

Sophie sa...

AnnaBanana: Jag tror att om/när jag får en son så kommer jag nog att klä honom i alla möjliga färger, precis som Maria gör med Harry, men oxå mönster som anses mer 'tjejigt'. Min vän Joanna klär sin underbara son Torsten i alla möjliga färger och mönster. Jag hoppas att jag inte ska ägna någon tanke på om det är tjejigt eller 'killigt'. Däremot kan jag hålla med Maria om att en riktigt 'flickig' klänning kommer jag inte klä min framtida son i. Däremot tunikor varma sommardagar och liknande. MEN om han själv vill ha på sig en klänning så skulle jag hurra tyst för mig själv och sen leda honom rakt in i klänningshörnan. Det skulle göra mig stolt och glad om min son (oavsett ålder) har intresse för vackra ting (jag skulle heller inte bli upprörd, ledsen eller besviken om man han eller Elsie skulle visa sig vara gay). Men jag skulle uppmuntra honom vad han än ville ha på sig, en soppåse, supermannen dräkt, chockrosa tajts eller en princessklänning. Och skulle han få det jobbigt pga av hans val här i livet så ska jag stå vid hans sida hela tiden och berätta för honom att han har rätt att vara den han är och de som är dumma har inte rätt.
så tänker jag nu och hoppas att jag kommer göra resten av mitt liv.