fredag 19 september 2008

Att vara eller inte vara en Modeblogg

Det är många som lägger ner nu. Det har peakat, det här med bloggar. Först var det coolt (skrivet av så kallade coola människor), sen mainstream (alla 16åringar som tar suddiga dagens i likadana outfits) och snart-eller nu?- nästan töntigt (alla med en dator). Jag läser väldigt bloggar. Dagligen högst 4-5, resten kollar jag in nån gång i veckan. Men resten där ute... Få är intressanta, många uppdatera sällan och ännu fler är så trista så jag glömmer dem sekunden efter jag varit där. Jag är rätt kräsen. Jag jobbar för att min blogg ska vara bra, intressant men framförallt inspirerande. Inte trendig, bara uppmana till lite kreativitet.
Jag och Sköna Helena pratade om namnet 'Modeblogg', jag känner inte att det passar som beskrivning på min 'sida' (som jag pretensiöst nog kallade min blogg första året, eftersom jag tyckte 'blogg' var fult och töntigt, vet bättre nu ;). Hon kände likadant om sin blogg. Vi bestämde att vi har varsin INSPIRATIONS-blogg. Ja, det kanske är skitpretto och bajsnödigt, men nuförtiden kallas alla bloggar som skrivs av en tjej, för modeblogg men det skulle jag knappast kalla dem. De kan vara urfåniga, jätteintressanta eller supertrista, men mode? Nja. Å andra sidan så ogillar jag stämplen 'mode' så de får gärna behålla det. Jag lägger mig på pretto-högen och kallar min Inspirationsblogg. Min grundinställning är att jag inte vill uppmana till köp, utan till kreativitet. Men det är inte helt lätt. Det är lättare att gå och köpa en ny HMtopp. Det är det ju för mig oxå. Men vi måste ta vårt ansvar, över vår värld och vår egna ekonomi (moralkakavarning). Det finns mer i livet än shopping (KAKA!). Och jag som säger det ÄLSKAR verkligen kläder. Tro mig. Om du inte gör det kan du få komma hem och kolla in min garderob, eller ska jag säga min lägenhet, eftersom mina kläder är ö.v.e.r.a.l.l.t. Stackars Partymannen.
Så vart vill jag komma med allt detta svammel? Kanske är jag glad över att några lägger ner, att bloggtrenden peakat. Kanske kommer det här sålla ut de bra och intressanta. Eller så lägger de roliga människorna ner och skaffar sig 'ett riktigt jobb' och kvar finns jag och alla 16åringar med suddiga spegel-bilder och små gulliga hundar. Jaja. Jag har alltid gillat trender ett halvår efter att de slutat vara inne iallafall.

10 kommentarer:

Anonym sa...

jag HJÄRTA din inspirationsblogg (och helenas också såklart)

bra beskrivning. håller med dig om det mesta. läser få sk modebloggar, utan vill i stället ha inspirationen. Jag gillar kläder och fina saker, ibland är det modernt, ibland inte.

En dag ska jag komma fram till vad jag vill med min blogg och då kanske jag kan ge lite inspiration där också. Sneglar mycket på din och Helenas idé som jag tycker funkar.

Anonym sa...

känner att jag måste förtydliga: funkar som i betydelsen funkar även för min blogg.

Jag tycker att din (och Helenas) blogg mer än funkar faktiskt. Jag gillar dem jättemycket.

Sköna Helena sa...

Det här diskussionen är verkligen intressant och även om det kanske egentligen inte spelar någon roll, så känns det viktigt att inspirera till kreativitet - inte till köpsug och "vill ha!"-skrik. Har skrivit ett litet svar i min blogg och jag nämnde det inte där, men jag tror också att bloggeran kan ha nått sin peak. Och det är nog bara bra för bloggarna.

anna-karin: TACK! Jag blir genuint överlycklig när du skriver så!

Joanna sa...

jag håller med!
om inspirationsblogg.
om peaken.
och om almas och helenas bra:het.

och när jag skulle börja skriva mode på den tidning jag skriver för nu.
och de tyckte att det även skulle vara en blogg.
då försökte jag komma på alla möjliga namn för att det inte skulle bli "modebloggen".
som det i slutänden ändå blev för när jag beskrev med andra ord.
och folk frågade "men du skriver om kläder?"
och jag sa ja och försökte förklara vidare.
och de till slut sa "aha du menar du skriver en modeblogg" så gav jag efter och lät det heta modeblogg.
även om vissa måste påpeka att det jag skriver inte alls är mode (de menar trendigt).

kan inte komma på en enda blogg jag läser för att se vad som är senaste mode.
alla läses ju för att det är inspiration.
din med alma.

Anonym sa...

Håller med. De bloggar jag gillar förutom din är underbaraclara, niotillfem, prettyinpink, bookofmiri, fashiontoast , it´s vintagedarling, the vintagesociety och några till vintage-insp.-bloggar. Alla dessa är så långt bort fr blondinbellatyperna man kan komma tycker jag...
Vintagemässa bakåt:framår den 27 sep förresten!
/araminta may

Anonym sa...

Du har definitivt en inspirations-blogg! Du skapar ingen köphets utan snarare kreativitets-boom. Sådetså! Keep it up! :)

Anonym sa...

ja bra, det är sant. man måste vara påhittig, hitta på nya outfits med allt man redan har (vilket för dem flesta är MYCKET) inte köpa nytt och inte tänka själv, bara köpa sig stilen liksom. det finns ju egentligen inga gränser över vad man kunde göra. bara man vågar spöka ut sig, och nån gång känna sig som tokan på stan.. hihi. det här är bra. du och underbaraclara har för det mesta kloka saker att säga och vågar säga ifrån utan att vara rädda för att ni inte är gulluga nog. och ni har koolast kläder.

Klara sa...

Hittade hit via knuff från Miri. Väldigt intressant och har själv tänkt mycket på saken då jag inte heller gillar att kalla min blogg för modeblogg. Blir troligen ett svar på ditt inlägg under dagen :)

Anonym sa...

Inspirationsblogg var ett otroligt bra namn, jag har kallat mig för stilbloggare men inspirationsblogg låter så mycket bättre.

Önskar en bra vecka.

Anonym sa...

Inspirationsblogg var ett mycket bra ord! Och din blogg är verkligen exakt det. Inte så mycket personligt. Men inte "mode-mode" heller. Inspiration. Huvudet på spiken!

Jag läser en salig blandning av bloggar och det är antagligen därför jag postar en salig blandning av inlägg. Jag känner dock inget behov av att rubricera min blogg så för några månader sen döpte jag om den till bara Idas (B)logg... As simple as that :)
Sen får man ju dras med sin http-adress iofs.