torsdag 26 mars 2009

Pojke eller flicka? Välj NU för fan.

Igår var jag inne på HM och skulle köpa lite kläder i present till en av mina bästa kompisars fina dotter som fyllde 1 år. Det är en stor dag och hade jag inte redan gått på reservbatterierna så hade jag svängt runt halva stan i jakt på fina kläder till henne. Nu gick inte det så jag fick nöja mig med HM. Och det är i vanliga fall en av mina favoritaffärer så det gjorde inte så mycket.
Tills jag gick in på barnavdelningen. Jag hade faktiskt inte varit därinne förut eftersom jag hellre tittar och handlar secondhand eller ekologiskt via nätet. Jag fick lite av en chock. På väggarna var det klart och tydligt indelat i åldrar och storlekar och... kön. I pojkarnas hörna var det blått och svart. I flickornas hörna var det rosa och vitt. I alla ålderskategorier. Redan från spädbarnsåldern ska flickor bära rosa HelloKitty jeans och pojkarna blå bil-tröjor. 'Lär dig vilken kategori du tillhör. Snoppar till höger och snippor till vänster (när vänjer man sig förstesten vid det ordet, snippa?)! Flickor till rosa och pojkar till blått!' Varför är det sån hets på att stoppa in barnen i kategorier och könsfack? Förr eller senare kommer de att förstå att ute i samhället görs det skillnad på tjejer och killar och det är sorgligt nog. Måste det tryckas ner i halsen på dem som 2 månaders bebisar oxå? Jag får en och annan arg blick när jag säger det här, men jag får lite smått panik av att se en liten bebis i rosa kläder med rosett i håret i en rosa vagn. Jag har förstått att många drömmer om att få klä upp sin lilla dotter till princessa men jag får ångest av hela den könsindelningen. Det är klart att man kan få sätta på sin dotter en rosa tröja eller klänning ibland. Det är inte det jag är emot. Men inne på HM var det väldigt tydligt att flickor hade sin avdelning och pojkar hade sin. Det ÄR skillnad. Från början. Och jag vill inte uppfostra min dotter/son till att behöva välja avdelning. Jag vill att hon/han ska kunna springa fritt bland kläder och leksaker. Rosa, blått, beige, svart, rött, orange, grått, vitt! Välja bland Lego, My litle pony, målarfärger, gosedjur helt utan gränser och reglar för vad man ska leka med.
Jag visste såklart redan innan jag gick in på HM att det fanns den här typen av indelning av könen redan i låg ålder, men jag hade inte väntat mig att få det så 'svart på vitt' inne i en modern och världsomspännande butik som HM. De sjönk som en sten i mina ögon.
Fråga:
En flicka kan komma till dagis i en blå tröja och jeans. Men skulle du låta din son gå till dagis i en rosa princessklänning? Hur tänker du? Låt mig gärna veta!

10 kommentarer:

Malin och Eliska sa...

Nu har jag inte barn, men om det var mitt barn (min son) skulle han få gå till dagis i vad han ville om han bad om det. Jag skulle dock inte uppmana honom att ha prinsessklänning, bara på grund av vad andra tycker. Å andra sidan kommer jag inte uppmana min dotter att ha det heller. Jag hoppas att mina framtida barn kommer känna sig som personer och inte som kön och jag kommer göra mitt bästa för att blanda färger och leksaker till dom så att de får en öppen bild.

Jag tror nästan att jag kommer förbjuda rosa prinsess saker till min dotter och militärsaker till min son. Bara för att undvika fällor. Iaf när de är så små att de inte förstår själva.

Om man letar efter billiga och lite udda kläder har Beyond Retro, SOUK, ibland jättefina fynd! Kanske inte heller totalt könslöst men inte heller totalt indelat som på HM. Mycket fint iaf och bra priser men man får ha tålamod för det får inte in saker så ofta.

Anonym sa...

I går på Popcirkus så berättade Håkan Hellström att han treårige son Sigge gärna klär ut sig när han kommer till dagis - i en klänning som är jättefin. Det gick ett sus i publiken. Sånt stör mig!
Jag stör mig på att folk tror att ungarna väljer själva när sonen som är så liten som två år ber att få nagellack som mamma och storasyster och föräldrarna säger nej. När han är sex och inte vill ha kan de iaf inte säga att det var hans eget val tycker jag.
Jag har inte egna barn men om jag ska köpa present går jag nästan alltid till Lindex, där finns fina kläder.

Anonym sa...

De stora billighetskedjorna har en väldigt könssegregerad syn på barnkläder, inte bara H&M utan även Lindex, Kapp Ahl osv. H&M är bara för t-shirts och jeans (tyvärr är kvaliteén på barnkläder ganska dålig, svårt att få bort fläckar och plaggen blir snabbt solkiga). Jag klagar alltid när jag är på H&Ms barnavdelning och personalen ser alltid lika oförstående ut. För det handlar inte endast om det rosa och blåa utan även om snittet och storleken på kläderna. Köpte en t-shirt med min 3,5 åriga dotters idoler på, bilarna i den tecknade filmen Bilar, på pojkavdelningen så klart. Fick köpa pojkstorlek 1-2 år eftersom det är samma storlek som en flickstorlek 3-4 år! Min dotter är inte pygmé utan är väl sisådär snittlång, svensk pojke på 1-2 år är inte lika storvuxen som svensk flicka på 3-4 år, så skillnaden i storlek är absurd.

Jag brukar handla danska barnkläder till henne för de är mer av unisex och det gillar jag. Brunt, grönt, blått, rött, svart, orange. Min dotter har fina klänningar och kjolar men inte i prinsess-snitt.
Mini Rodini är ett svänskt märke som är unisex.
Kan också rekommendera Lucky Brand Kids (amerikanskt), har coola surferinspirerade kläder.
Tyvärr är barnkläder som inte är strikt genusinriktade betydligt dyrare än prinsess och actionman kläderna, vilket gör mig förbannad. Jag tror många handlar på H&M och pga det klär sina barn stereotypt för att det är billigt, de har helt enkelt inte råd med något annat.
För alla har inte råd att lägga 300-400 kr på en barntröja, när H&Ms kostar 50-100 kr.
/Annika

En hyllning till Norrland. sa...

Jag håller fullständigt med dig! Jag har inga barn, men den dagen jag får så ska mina barn få ha vad dom vill! Om min son skulle känna för att vara prinsessa på dagis så skulle han få vara det och skulle min dotter vilja vara superman på dagis så skulle hon få vara det.
Jag hatar också dessa könsroller. Låt barn få vara barn så länge det går. För som du skriver så kommer dom upptäcka förr eller senare hur vårt samhälle är uppbyggt... Tyvärr.

Anonym sa...

Det är mer accepterat att en flicka klär ut sig till stålmannen och gillar traditionella pojkleksaker och pojklekar. Det tycker många är coolt, en del rynkar till och med näsan när flickar är väldigt flickiga med dockor och prinsessor. Ibland känns det nästan som det går prestige i vem som har den pojkigste och coolaste dottern.

Däremot så är det inte lika ok (har jag märkt) för pojkar att gilla traditionellt flickiga saker, dockor, glitter och glamour.
Gemene man tycker att det är sött med en 5-årig flicka som spelar fotboll men en 5-årig pojke som dansar balett får det betydligt hetare om öronen. (ok, nu bor jag på Södermalm i Stockholm och hämtar mina intryck härifrån, och Söder kanske inte är helt och hållet representativt för Sverige)

/Annika (igen)

En hyllning till Norrland. sa...

Jag förstår hur du tänker Annika, men jag tycker var och en ska bryta dessa uppfattningar! Alla barn ska få göra vad dom vill.

Anonym sa...

Ändock så väcker det här med genus och barn så otroligt starka känslor. Gick en debatt i SVD för en tid sedan om en familj som höll sitt barns kön hemligt för utomstående personer (familj och vänner och barnet själv vet så klart) barnet har ett könsneutralt namn. Folkstorm blev det och allra mest aggressiva i kommentarsdrevet var män. Män (vissa i alla fall) verkar så fruktansvärt rädda för att pojkar skall 'förflickigas'. De är som om mäns manlighet sitter i småpojkars könsidentitet, oavsett om det är deras egen son eller någon annans.

Jag har träffar personer som köper rosaglittriga kläder till sina söner om sönerna vill ha det på sig, fast dem är inte många, mest för att de vill skydda sina barn kan jag tänka mig. Folk (läs främmande människor) finner det ytterst provokativt.
Självklart skall barn få göra som de vill, i synnerhet när de flesta barn faktiskt tycker att glitter, fluff, paljetter, guld och sånt som glimmar och glittrar är fint. När barnen klär ut sig på dagis är det i gamla avlagda festklänningar för det är roligare att ha på sig.

Min dotter har både pojkkläder och flickkläder, hon får ha på sig det hon tycker är fint. Om nästa bebis är en flicka eller pojke vet jag inte än, men det blir samma sak där. Hon eller han får bestämma själv. Men är det en pojke och han har klänning på sig, så kommer han att få höra det och vi som föräldrar kommer att få stå ut med förbannade kommentarer. Tyvärr så är vuxna människor så taskiga. Flickor får vara pojkar och pojkar måste vara pojkar, upp till en viss ålder. En pojk-flicka på 4-5 år är gullig, medans en pojk-flicka på 13-14 år är provocerande.
Visst skall alla hjälpa till att bryta den stereotypa uppfattningen om gneus, synd bara att vissa barn får agera slagträn där. Jag vet inte om jag vill utsätta mina ungar för nåt sånt.

Och i långa loppet handlar ju inte genus och genuin äkta jämnstäldhet i kläder utan den grundläggande människosyn som finns. I värdet en människa har som individ, inte i färgen eller snittet på kläderna.

/Annika (åter igen)

Josefine sa...

Det är väldigt svårt med det där. Jag vill att min extradotter ska ha så blandat som möjligt av allt. Lika lite som jag skulle spöka ut en son i riddarrustning skulle jag spöka ut henne i prinsesseklänningar och annat i den stilen. Det får hon ändå hos sin mamma. Jag ser det som min uppgift hemma hos oss att lära henne att det är bra att vara både snäll, söt, tuff, cool, smart och att det gäller alla barn. Att det inte är bra att vara bara tuff eller bara snäll utan att man ska kunna vara på många olika sätt. Hon får absolut ha rosa kläder för min del - rosa är fint! Men jag skulle inte stassa henne i rosa från topp till tå varje dag. Inte heller en son i blått all over dagligen. Jag tror också, som någon ovan nämnde, att det blir mer komplicerat med en son för där är gränserna mycket hårdare för vad som är acceptabelt. Det blir också svårare nu när Stella är lite större (4 och ett halvt) och börjar ha mer bestämda åsikter om vad hon ska ha på sig. För jag vill absolut inte att hon ska tro att det är vi som bossar över henne - så där får man börja släppa på gränser till en viss utsträckning. För det är väldigt viktigt för mig att hon lär sig att fatta egna beslut - men då vill jag också ha varit med och lagt en bra och klok grund för henne att välja utifrån. När jag ser på andra barn i vår närhet som är i hennes ålder känns det dock som att det är i leksakerna som mer av påverkan sitter. Alltså vilka leksaker de får att leka med och vad de gör med dem - jag tycker verkligen att det verkar som att många föräldrar liksom "ger upp" tanken om olika leksaker när de börjar på dagis för där blir det också tydligt för dem vad pojkar och flickor har. Där någonstans börjar det med "men alma har en sån, den är söt, kasper leker inte med sånt för han är tuff" osv. Det är svårt. Man får jobba ganska hårt för att lyckas hålla en bra nivå på det. Att kläder delas in så tidigt är inget annat än helt och hållet befängt. Om föräldrar nu tvunget ska klä "könskodat" så skulle de nog kunna lokalisera de kläderna även om de körde mixade avdelningar. Det är rent trams att dela in för spädbarn. Ja det är trams att dela in efter det också. Mycket av det vi köper till Stella köper vi på pojkvavdelningen för där finns ofta mer rejäla saker - skor till exempel. I vintras i kallaste skitvintern sålde de ballerinor inne på Zara. What the fuck ska man ha det till? PÅ pojkavdelningen däremot fanns skitsnygga kängor och annat som var mer lämpligt för årstiden (mken de hade väl tänkte att de små gulliga flickorna skulle trippa runt på dem när de går på kalas och ska vara prinsessiga..). Nä fy fan. Nu blev jag förbannad igen. bra initiativ att skriva om det! Det tål att tjatas om in i det oändliga.

Anonym sa...

Om bara inte mobbning hade funnits hade min son fått klä sig hur han ville. Men jag skyddar hellre mina barn från mobbning är ger dem en könsrolls-fri uppväxt (eller vad man ska kalla det).. Det känns som att välja mellan pest eller kolera. Låta barnet bli mobbat, eller hindra barnet från att klä sig hur det vill.

Anonym sa...

Håller helt med dej.Skulle aldrig spöka ut mina barn till nån rosa eller ljusblå bakelse. I grund och botten ska det vara sköna och bra kläder. Har tvillingar (en pojke och en flicka) och de delar på alla kläder. Skulle ju vara absurt att ha en flick respektive pojkgarderob.
Förresten. Det är ganska lätt att själv sy just bäbiskläder. Funkar bra att sy av kläder man själv inte använder men inte vill slänga. Bäbisbyxor tex är väldigt lätt att sy..