torsdag 1 april 2010

Anti-vackert?

Igår fick jag 'Clara' på lådan. Tidningen, lixom Claras blogg, genomsyras av en mysig, hemtrevlig, ombonad känsla. Gott jobbat, Clara. Egen tidning är stort. Grattis!

En tanke dök upp. Jag satt och bläddrade i tidningen i vår håriga soffa med nedknölade kuddar. Och så kikade jag runt mitt egna hem. Jag försöker verkligen hålla snyggt och fräscht, det gör jag, men det går inte att städa varje dag. Då skulle jag inte göra annat. Men två katter som hårar och sprider kattsand i varenda hörn, en bebis som drar ner all på golvet, två vuxna som bygger tvättberg på golvet och lämnar disk och kaffesump på diskbänken och trådar och datasladdar överallt. Nej. Varje dag är det inte fint hemma hos oss. Hur gärna jag än skulle vilja ljuga och säga att Sköna hem skulle kunna knacka på närsomhelst, så ser sanningen annorlunda ut. Ja. Hur ser den ut tänkte jag. Så tog jag kameran och gick omkring och fotade lite av stöket. Nu ska jag visa er det. And I dare you, vågar du visa ditt stök? Fota, lägg upp, och länka i kommentarsfältet, bästa stökbekännelsen vinner fint litet pris!




Här är vårt stök:

mitt 'kreativbord', inte lika välordnat som Claras och defenetivt inte barnsäkrat

de förbannade nappflaskorna som måste handdiskas jämt...

gammal gröt och kaffe trängs i väntan på att 'någon' ska tömma diskmaskinen och stoppa in dem där


mat som inte blir inplockad på ett par dagar, smulor, nappar, iphone-fodral med mera på bordet


dammsugare står framme och myser med en liten katt leksak

fjärrkontroller som Ärtan leker med, tofflor och katter som ligger och slaggar
(dammtussarna är för tillfället osynliga, men jag försäkrar, de är där)

tvättberget som aldrig verkar minska

nappflaskan från Ärtans morgonmål och min obäddade sänghalva

6 kommentarer:

Sussi sa...

Du är inte ensam om att ha det "stökigt" hemma.. Det är fullständigt normalt.. jag önskar bara att folk vågar att visa upp sina hem som de är..

Emma sa...

Misströsta inte, min lägenhet ser ut som kaos och jag har bara mig själv och två katter att ta hand om. Tror du man kan skylla ointresset för att städa på solen?
http://frokenemmapersson.blogspot.com/2010/04/aven-solen-har-sina-flackar.html

kajsa sa...

Hahahahaha, hell no! Du vet precis hur stökigt och oordnat det kan vara i vår lägenhet på Rutger Fuchsgatan så några bilder behöver du inte. Och med hell no menar jag att du inte alls är ensam om att ha det lite si och så med ordningen. Grejen är ju att de flesta människor kanske inte direkt har tiden att pyssla runt hemm aom dagarna och hålla det tipp topp med odammiga hörn, långkok till middagen och perfekta bokhyllor. Vanliga människor som jag, och du, har massor av andra måsten. Så bekymra dig inte över ett hem som är plåtat för en tidning och människor vars liv består av att ha det fint, perfekt och i raka högar. Jag tror vi har det roligare. För vi är på andra sidan världen. Där gräset är grönare. (och lite stökigare) Tummen upp för pyssel och kreativitet men jag giter inte ens göra tummen ned för pedanteri och sköna hemreportage hur fina de än är. I like my home as it is, in a bit of a mess. För då är det en avspegling av mig.

Josefine sa...

så brukar det se ut hos oss också. inte just nu dock för vi storstädade förra veckan för namnkalaset och den städningen har(nästan) hållt.

treason! sa...

Ha ha, topen! Kombon "gammal gröt och kaffe" är f ö skamligt eftersatt på stadens cafémenyer. Oerhört frestande, hör själv:

"Han skall ha grillad ciabatta och chailatte, själv tar jag bara en..."

Anonym sa...

Gud, varenda bild hade kunnat vara hemifrån mig!