tisdag 23 februari 2010

Rutinmetoden?

Sanna Lundell skriver i sin mamablogg om hennes läggningsmetod. Som tydligen har funkat för henne två yngsta iaf. Bland annat handlade det om mörker och tystnad (eller inget prat snarare). Även på dagen.

Så kör inte vi riktigt. På kvällen kör vi samma rutin varje kväll. Vi börjar runt 19.30-tiden med att värma en värmekudde i micron och lägga i hennes säng under täcket, just där hon ska ligga. Sen är det välling i soffan, byte till pyjamas, saga i fåtöljen i hennes rum och sen godnatt Pappa/Mamma och godnatt katterna. Sen släcker vi sagoläsningslampan och tänker hennes lilla nattlampa. Efter det lägger vi henne i vår famn går runt och myser i rummet och sjunger hennes godnatt sång som på kvällstid är 'All of me' (fast när jag sjunger så har jag en egen text). Sen bort med värmekudden (som jag då brukar lägga på mina stackars axlar) och lägger ner hennes medan jag nynnar, sen går jag ut och viskar 'Gonatt'. Hon brukar somna på en gång. Klockan brukar då vara runt 20.00.

På dagen brukar det räcka med att jag sjunger Edelweiss medan vi kramas en stund i hennes rum innan jag lägger ner henne i hennes säng och hon somnar. Det är ljust i rummet och det är alltid nån musik eller radio/tv på i bakgrunden. Just nu vill hon dock inte somna så lätt på dagen, så då gungar jag sängen som har vyssanlull-tassar på sig tills hon somnat.

Så gör vi. Hur gör ni?

1 kommentar:

cruella sa...

Jag ammade mina ungar liggande i sängen, alltså inte i famnen, tills de var runt året, alla tre. Passade oftast på att ta en egen liten lur samtidigt, man sover så gott bredvid snusande bebisar.

Vagga i vagnen funkade också, och så promenad förstås.

För oss kändes det aldrig viktigt att få dem att somna själva, från vakenhet, i eget rum. Det kommer tids nog, fast vi körde nattning länge länge. Dagens mysigaste stund, och när min äldste var kring elva tolv och hade eget rum sedan flera år hände det ofta att han kom in och mös med småsyskonen och oss just vid nattningen.

Vi har ganska lite stillhet i vår tillvaro generellt, och nattningsstunden har varit en sådan stilla stund med tid för småprat, mys, funderingar, lite sång, vila och avslappning.