fredag 1 januari 2010

2009-stort och litet

Januari
I början av året hade illamåendet äntligen gått över och jag hade fått en fin liten mage.

Det sociala livet av lite torftigt och jag och Johan spenderade många kvällar med katterna i soffan.
Februari
Det var roligt att klä magen. Jag mådde bra och kände mig fin.
Jag och Karin promenerade till Nordiska museet en dimmig dag. Det var nog den sista långpromenaden på ett bra tag.

Mars
Magen växte och jag var glad över att snart inte behöva jobba mera.

Sen blev allt svart. Den 12 mars förlorade jag min morbror. Och livet blir aldrig som förut. Sorgen och stressen över att aldrig kunna trösta mina släktingar nog gjorde att jag fick hemskt ont i magen och kunde inte gå. Och skulle inte kunna gå förrens efter förlossningen. Calle saknas oss, mig, varje dag.
Och i allas sorg går livet vidare, Elsie ligger i min mage och sprakar. April
Efter regn kommer sol och våren tittar fram. Sorgen kommer alltid vara en del av vår släkt, men vi försöker alla leva vidare. Och solen underlättar något, för mig iallafall.


Och med sol kommer värme. Äntligen.
På påsken åker vi ut på Gåsö och myser. Och jag byter ut min förlovningsring till en tjusigare.

Maj
Vi får tillgång till lägenheten och börjar renoveringen från helvetet.
Och däremellan bär jag en väldans massa randiga tröjor.
Juni
Jag åker till Gävle och är med i ett gravidmoderepotage.
Och ett par veckor senare får jag en överaskning; en babyshower. Så otroligt härligt, roligt och snällt av alla inblandade.

Och mera randiga tröjor.

Juli
Sen flyttar vi in i vår lägenhet. Eller nästan iallafall. Den är ett kartongparadis.

Klockan 10.40 den 6 juli födde vår Elsie. Det var det bästa på hela året. Så klart.

Ute var det sommar. Det märkte jag när jag efter två veckor äntligen kunde ta mig ut ur lägenheten.
Dagarna gick mest åt att amma. Det gick sådär.

Augusti
Vissa dagar var bättre än andra.

Men som tur var blev det bättre och bättre. En dag några veckor efter att hon fötts kändes det plötsligt väldigt bra. Elsie och jag hade hittat varann.

September
När sommaren började lida mot sitt slut åkte vi ut på mitt landställe i skärgården med Elsie för första gången.
Och jag köpte ett par nya jeans på Monki.

Oktober
Elsies sömn var lite virrig så under tre dagar i oktober promendade jag in rutiner i hennes sovstunder under dagen. Det funkade väldigt bra. Och jag hade en ny snygg fuskskinnjacka från HM.

Sen färgade jag håret. Först blev den lite jordgubbsrosa.

Och med det håret och denna outfit gick jag ut för första gången sen Elsie kom, på Blogawards.

Och Elsie bara växte och växte. Stark och stadig var hon tidigt.


November
Äntligen började vårt hem se ut som ett hem. Vi fick ett matsalsbord som vi dukade fint med Ittala tallrikar.

Och i början av månaden började vi sätta Elsie i gåstolen. Första tiden satt hon bara och lekte med instrumentbrädan. Men snart var det full fart.

Och så började vi med mat. Inte så poppis först. Men gick bätte och bättre.

På min födelsedag var jag blond och fin och nyklippt och i Forum Nacka med E och min mamma.


Efter mitt födelsedagsfirande gick jag ut för andra gången, i paljetter och högklackat festade jag loss ordentligt. Det var härligt befriande.

December
En dag åkte vi till Norrköping. Det var mysigt.

Maten flyter på som aldrig förr. Allt älskas och äts med glädje.

Jag bär fortfarande en massa randigt.

Sen blev det jul och vi åkte till Dalarna och hem igen.

Nyåret firade vi hemma hos oss med fina familjen Simone, Peter och Leo. Det var rörigt och väldigt mysigt.

Idag tittar vi på film och äter vindruvor. Ett alldeles underbart sätt att starta 2010 på. Gott nytt år.

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Det har varit spännande att följa ditt 2009. Gott nytt 2010 till dig!

Åsa sa...

Du har säkert hört det hundra gånger men Elsie är så otroligt söt!

Sophie sa...

Ulrika; Tack och detsamma!
Åsa: det kan man ALDRIG höra för många gånger :)