måndag 6 december 2010

Varning för känsliga magar! Texten innehåller bajs och kräks.

Vår stora lilla tjej har den senaste månaden haft lite jobbigt med maten. Eller snarare att behålla den. Det började med att hon kräktes ner mig en kväll när vi satt och busade i soffan. Då trodde vi att det var buset som utlöste det (det var ett relativt lugnt bus, Elsie och jag kör hårda puckar annars när vi busar), men när hon snart därefter kräktes av en hostattack la vi skulden på förkylningen som hägrat över familjen ett par veckor. Det upprepades några gånger, oftast i samband med måltider då hon äter glatt för att i nästa sekund hosta och få kräkreflex och spy ut allt.

Efter ett tags stiltje på kräksfronten blåste vi inofficellt av faran och andades ut. Det ska man nog aldrig göra. Det kom tillbaka. Och denna gång var hostan inte boven i dramat. Hon blev helt enkelt äcklad av vissa sorters mat. Speciellt gröten. Den kan hon få kväljningar av att se blandas. Needless to say, gröt är taget från matsedeln för ett tag framöver. Det jobbiga med allt detta var att hon från att ha varit en mycket matglad unge som tyckt om allt som satts framför henne och ätit med god aptit, plötsligt inte ville äta. Och när hon inte äter går hon från sitt underbara glada, leksugna, bokslukande jag till en ledsen, gnälllig, kinkig tjej som inte vill någonting. Möjligen bli buren. Och kolla på Tv. Den första gör man ju gärna som föräldrer, dock är det omöjligt att göra det hela dagen. Och det här med TV. Vi är inga TokAntiTv-föräldrar, vi tycker att lite Tv en stund här och där är ok. Men max 15-30 minuter barnprogram, så man hinner laga middag om man är själv tex, och inte varje dag. Hon omges såklart av en del på annat, typ Simpsons, nyheter och annat junk, när Tvn står på, men det är inget hon är så intresserad av (såvida det inte är musikframträdande, så sitter/står och lyssnar och tittar intensivt). Nu måste jag lägga till att; Alla barn är olika, alla mammor och pappor är olika och alla föräldrar har rätt att göra som de vill! Orkar inte med pekpinnar och annat trams.

Hur som helst, otröstlig är ordet. Enligt BVC är det ganska vanligt att runt 1,5 år bli lite knas med maten & vällingen och vi skulle dra ner på vällingen (som tydligen kunde vara en orsak till kräkningar) och inte oroa oss för att svälta henne, hon äter när hon är hungrig. Vi serverar nu enklare mat och sånt som hon kan äta själv. Vi tror oxå att vi kan ha fortsatt med matning lite längre än vad vi skulle gjort. Det har bara varit så bekvämt och hon har tyckte det var ok. Men för hennes skull har vi nu lagt ner det och låter henne äta själv varje måltid. Det är inte lätt att veta vad som är rätt och fel och bra och mindre bra för sitt barn, speciellt inte det första.

Samtidigt som allt detta händer så börjar hon vakna 04.45 på morgonen igen . Astrött. Hungrig. Hon får välling och sen försöker vi lägga henne igen. Imorse lyckades det så bra att hon fortfarande sov när jag gick vi 08.20. Men då hade hon gnytt och stånkade sig mellen 04.45 och 06. Själv sov jag en timme mellan 06.30 och 07.30. Det var lyxigt.

Så där är vi nu. Bajset som utlovades då? Jodå. Diarreaktigt bajs har hon haft ett långt tag, förmodligen för att hon mest druckit vällning, men såklart funderar man på om det kan vara något annat. Glömde dessvärre fråga fina Anna på BVC när hon ringde upp mig, så jag får väl ringa igen.

Ja, det var ett spännande inlägg om bajs och kräk.

3 kommentarer:

Jag vill jag kan... sa...

Halloj! Usch låter inte så kul :( En fråga - kan det vara så att hon får ont i magen av vissa mater? Kanske nån form av allergi? (Anledningen till att jag undrar är att min syrras grabb började spy okontrollerat när han var nästan ett år. Glutenintolerans och med det laktosintolerans. Efter det hade de under en period jättesvårt att få honom att äta alls - han förknippade ju mat med AJ...)

Anonym sa...

Min minsta blev så där när han får nya tänder. Han spyr, blir lös i magen, feber och snoren rinner. Inte sig själv alltså.

Förresten, Teletubbies, älskar som små, i alla fall mina. Målgruppen är 1-3 åringar. Så Timmy Lamm på SVT Play är också en god send.
/Annika

Anonym sa...

Hej! vill inte gärna skrämma upp dig, men har ni funderat på komjölk/glutenintollerans? Komjölk kan man ju testa själv genom att utesluta all komjölk (alltså inte laktosfria mejeriprodukter utan helt komjölksfria), glutenintrollerans kontrolleras med blodprov. Inte helt ovanligt att en vilande intollerans provoceras fram vid infektioner mm. Annars är det väl generellt vanligt med matkrångel runt 18 månader....
/Annika med Eira