måndag 17 januari 2011

Dag 13 – Mina drömmar

Det finns två sorters drömmar. Dagdrömmar och Nattdrömmar. Jag är ganska bra på båda.

På natten:
Jag drömmer väldigt mycket, ofta långa filmer där jag kan återge allt i detalj. Både härli
ga och roliga och läskiga och obehagliga drömmar. En dröm som ofta återkommit sista tiden är rätt obehaglig. Jag drömmer att jag ofrivilligt hamnar i förarsätet av en bil, i stad, på en motorväg, i sverige, utomlands, på dagen, på natten. Det handlar alltid om att jag försöker köra bra, men något händer. Jag kör på något/någon, jag klarar inte av att hantera bilen, kör mot rött, av vägen, bromsar inte i tid osv. Det är en väldigt ångestladdad dröm och jag mår alltid väldigt dåligt under tiden och efteråt.
Jag kör tyvärr inte så ofta, dels för att vi inte har någon bil, men oxå för att varje gång vi hyrt en bil har jag varit gravid illamående eller på annat sätt inte kunnat köra. Jag körde lite i sommars i Skåne, nån dag när jag inte mådde som allra sämst, där älskar jag att köra eftersom det är lite bilar och mycket väg. Men här hemma i stan har jag inte kört på länge. Jag vet inte om mina drömmar ens har så mycket att göra med bilkörning, utan förmodligen har den nån underliggande mening, typ att jag är rädd att förlora kontrollen över... jag vet inte vad. Men något. Teori någon?

På dagen:
I tonåren dagdrömde jag sjukt mycket. Typ jämt. Bland annat blev jag ihop med Joey i NKOTB och andra gånger blev jag känd popstjärna och gjorde långa intervjuer med mig själv. Jag drömde om att ha massor av kompisar och vara omåttligt populär. Jag dagdrömde om min framtida karriär som författare/filmskapare/mm och min framtida pojkvän. jag dagdrömde om mitt bröllop.
Jag vet inte när jag började trappa ner, men sista åren dagdrömmer jag tyvärr inte så mycket. Jag tänker mycket på roliga saker, typ Ugglalala, kläder, inredning, Elsie och Dutten och livet som tvåbarns mamma. Men ibland, så kommer det. Mest är det två saker; en gammal klassiker; mitt bröllop. Nu vet jag ju vem som ska stå bredvid. Den andra är hur jag erövrar världen med Ugglalala (som då är ett väl utvecklat designföretag med mer än 'bara' Ugglalalas). Två härliga dagdrömmar.




Inga kommentarer: