söndag 16 januari 2011

Linslunch

Jag är ingen mästerkock, men en god enkel linssoppa kan jag faktiskt. Om du vill prova, gör så här;
Hacka upp en gul lök och 2-3 morötter (och ev annan rotfrukt du har hemma tex en palsternacka eller en potatis, addera då 1dl vatten till per tillägg) Koka upp ca 7-8 dl vatten. Lägg i 1 1/2 grönsaksbuljongtärning. Häll i 2-3 dl röda linser (gärna saltå kvarn, de är bra i soppor). Koka 10 min. Kryddning kan man alternera som man vill. Enklast är att hälla i ett kryddmått timjan. Extra sting får man med lite wasabi, ca 2-3 teskedar. Servera med en brödbit. Jag öser på med smör på min. Ost känns överkurs.




1 kommentar:

Yevonde sa...

låter smaskigt :)

du tack förresten för gråtkommentaren i min blogg, jag hade en svacka i förrgår och ringde min syster. HOn kom susande direkt och det var så himla skönt. LÄgga all min osäkerhet åt sidan tillsammans med nån som har rätt små barn, fantastiskt. Det går verkligen upp och ner. Men det är fortfarande helt fantastiskt. :)