fredag 3 september 2010

Så naket det nånsin blir


Kära kloka fina läsare.
Jag ska försöka att vara posetiv nu när vi äntligen fått komma hem.
Men jag har ett problem.

Efter att jag slutade amma Elsie steg jag kraftigt i vikt (10 kg) under en kort period (ca 2 månader). Jag kämpade under våren för att gå ner (friskis och svettis) och lyckades nästan tappa hälften (4 kg) av det jag gått upp och var just på väg att börja springa utomhus när jag började må illa och sen dess har kroppen svällt ut som en flebbig ballong. Ett tag hade jag en mage som såg höggravid ut men nu har den sjunkit ner och nu är det bara en liten putmage kombinerat med en flebbmage. Och nej. Jag överdriver inte och söker inte sympatikommentarer i form av; 'du ser jättefin ut, inte alls flebbig' eftersom ni inte vet hur jag ser ut naken och därför inte vet sanningen. Det närmaste ni kommer sanningen är bilden ovan. Och tom den ljuger lite, då kanten är ungefär dubbelt så stor i verkligheten men det gick inte att fånga av nån anledning... Jag såg inte ut så här förra gången jag var gravid. Jag var ganska smal och fick en fin och flebbfrikropp under den graviditeten.

Nej, det jag vill ha är HJÄLP. Tips och trix för att gömma 'sidoflebbet'. Jag får på mig alla mina tajts och jeggings, men får denna kant. Och eftersom alla mina stora tröjor plötsligt blivit 'normala' så syns båda flebbkantern i alla mina kläder. Idag hittade jag en skjorta som döljer dem lite. Men det är inte många plagg jag kan använda kan jag meddela. Och eftersom jag går på sparlåga ekonomiskt kan jag inte göra en massa nyinvesteringar. Jag säljer kläder på Tradera för att finasiera ett par gravidjeans från boob, men jag vet inte hur de kommer att sitta... Jag har ett par gravidtajts men dessa två kommer inte att räcka. Har nån där ute varit med om samma problem? Hur löser man det? Hur 'gömmer' man kanten?

Och jag vill heller inte höra; 'det försvinner sen', 'skyll dig själv' eller ' banta fetto'. Jag kräver inte heller att jag ska se lika smal ut som Clara.

(bilden fräckt snodd från hennes mammablogg)


Jag vill bara känna mig OK. Lite fin. Nu. Ni fattar va?

10 kommentarer:

Charlotta sa...

Jag förstår ditt problem även om jag tycker att du är jättefin!Vill bara säja det först! Jag har själv i perioder "flebbmage" utan att vara gravid. Mitt knep kanske man inte behöver vara raketforskare för att komma på själv men ändå: toppar och klänningar som man drar åt under bysten där man är som smalast med ett skärp eller band. Använd en vid kjol som topp med kofta över eller ha svart som bas under. Rejäla trosor med stöd är också bra men jag vet inte riktigt om det finns såna för gravida??
Ja, det här kanske var självklara saker men det är mina knep iallafall :-) Och du är enormt tjusig och från dina bilder tycker jag att du ser rätt nätt ut!

Anonym sa...

Jag har också samma problem fast jag inte är gravid. Jag brukar ha jättehöga trosor (Sloggi maxi-trosor) och ett tajt linne under kläderna. Sen brukar jag gömma fläsket med höga kjolar som sitter högt uppe och som Charlotta brukar jag ha ett skärp under bysten om jag har toppar och klänningar.
Du är jättefin!

Mia

Ida sa...

Mammaleggings och mammastrumpbyxor!!! Värsta bästa. Kanten hamnar under bysten. Just precis nu har jag en helt hård mage, men större delen av graviditeten fick jag en superful kant på magen om jag hade vanliga strumpyxor. Så det är mitt tips.

Maria sa...

Jag gillar tröjor som är tajta tills nedanför bysten. Sedan får de vara lite vidare, då göms det.

Trots att jag är hyfsat smal så har jag lite sådant där "flebb" efter tre graviditeter, vette katten om man kan träna bort det. Men konstigt nog så känner jag mig ändå snyggare och attraktivare nu än innan jag fick barn.

Kul förrseten att du väntar nummer 2!

Malin sa...

Grattis till barn 2! Jag har inga barn och har aldrig vart gravid men jobbat på mamma avdelningen på topshop. Där säljer dom så kallade "bump bands". Det är som ett superstrechigt, fast ändå stödjande, band. Som är i jerseytyg och kanske 20 cm brett. Man kan jämföra det med kjolarna som tjejer under 15 har. :D

Jag köpte själv ett sånt för att ha när man får en glipa mellan byxor och tröja, det får jag utan gravidmage och jag älskar det!

Skulle ju lätt gå att sy själv men dom är inte dyra på topshop heller. Runt 70 kr.

Som ett skärp fast bekvämt!

Malin sa...

http://www.topshop.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?beginIndex=0&viewAllFlag=&catalogId=33057&storeId=12556&categoryId=212547&parent_category_rn=208537&productId=1035512&langId=-1

här är det! man kan ha det under tröjan, över byxorna.

The Primetime family sa...

Forst, grattis till bebi nummer tva, sen du ar superfin aven om du inte fiskade sana kommentarer sa far du en anda. Jag vet precis vad du menar men jag kan bara instamma med tidigare inlagg, mammaleggings och tights fran H&M ar bast! Haller in allt och ar himla skont! Lycka till och trevlig helg! towe.

Anonym sa...

Tips från en annan med samma mjuka sidor (utan en endaste graviditet, bara lite för mkt god mat) är att klippa små jack i strumpbyxornas linning. Då skär den inte in i flebbet lika hårt iaf. Jag har också nästan jämt ett tight linne underst, det håller också lite ordning på sidohullet. För övrigt använder jag i princip aldrig byxor eftersom det är svårt att komma ifrån att de sitter åt på höfterna. Mammabyxor vore kanske nåt för mig ändå ;)
Kram och lycka till
Linnea

Sophie sa...

Tack tack tack snälla fina ni för alla tipsen. En del av dem var egentligen uppenbara men jag är lite trög...så skitbra tips detta med mammastrumpbyxor/leggings. Jag får helt enkelt acceptera att ha lite trista (inga möster mm) leggings/strumpbyxor just nu. Bumpband (har jag hemma från förra gången från topshop, skitbra) och tajta linnen (mår illa av allt tajt runt magen) funkar tyvärr inte ännu, men kanske längre fram. TUsen tack igen! Jag hoppas att nästa vecka kunna visa upp lite fina outfits med de nya 'mammaunderkläderna'som bas! Kram!

underbaraclara sa...

Vill bara säga att jag också har magflebb men löser det med att ha tightsen och trosorna ända upp under bhn - vips - inga flebbkanter kan uppstå! Lycka till