tisdag 7 september 2010

Grått och rosa

Under de senaste åren har vänskaperna i mitt liv förändrats. En del har försvunnit, vissa förändrats och andra förstärkts. Många vänskaper har tillkommit i samband med att jag blev mamma. Det är något väldigt stort att hitta varann i.

Idag promenerade jag lite med en vän som jag fann för några år sen, men som det känns som jag pånytt-fann när vi båda blev mammor inom ett år. Så idag, av någon anledning, började jag prata om min avundsjuka och den här fina vännen ägnade en lång stund åt att hjälpa mig med ett 'åtgärdspaket'. En av dessa saker är att sluta läsa bloggar som skrivs av personer som jag avundas. Hejdå Cecilia Blankens. Hejdå UnderbaraClara. Hejdå Niotillfem. Hejdå Elsa Billgren. Hejdå alla smala, snygga, lyckade människor och förlåt för att jag inte kan läsa era bloggar utan att blir avundsjuk på era jobb/liv/garderober/karriärer/fester...

Nystart: Inte läsa bloggar eller dyligt som kan göra mig avundsjuk. Fokusera på att bygga upp Ugglalala och vara kreativ och ha roligt under tiden. Komma ihåg hur bra jag har det (svårast).

Sen är det ju så att jag har vänner som har underbara liv och roliga jobb, men vänner kan jag avundas med värme. Jag vill ju att de ska ha allt det fina de har. Plus att vänner är ärliga och berättar när de mår skit. Och ibland kan det vara skönt att få vara den som tröstar och ger råd när nån annan bara ser gråa moln på den rosa himlen. Istället för att alltid vara den som är ledsen och nere. Den vill jag inte vara. Och tror inte att jag är heller. Eller?



13 kommentarer:

Clara sa...

Vad skönt att höra att nån mer än jag tänker så! Visas bloggar lämnar liksom en ont i magen känsla efteråt, trots att de är fina. Och det är ju inte bra, såna ska man inte läsa!

Josefine sa...

Du, det tror jag att du gör rätt i! Lägg krutet på Ugglala. Det är ju en jättebra idé du har där. Och det påminner mig om att jag ska skicka fotona på Bennys nya hem till dig!

Estella sa...

Bra idé, jag brukar tänka sådär om skönhetsmagasin...

Jag antar att du utan problem kan läsa min blogg då och då :-)

Ylva sa...

Avundsjuka är så SVÅRT tycker jag. Lider av en ständig sjuka att jämföra mig och om mitt liv inte är bra i jämförelse med andras så är det inte värt något.

Nu har jag nyss flyttat till en gammalny stad för mig (min gamla hemstad) och känner inte så jättemkt folk och har inga nära vänner här(förutom familj) och så läser jag bloggar och facebook-statusrader om alla fina underbara bra vänner alla har och umgängeskretsar där de hänger med varandra jämt jämt och alltid är det fest och kul och fika och AJ vad det känns.

Men samtidigt, rent "objektivt" vet jag ju typ att det är okej, jag vill bo här och jag tror det kommer bli bra och jag kan ha roligt en lördagskväll på egen hand, men himmel va mycket enklare det hade varit om man inte visste att alla andra har så roligt på lördagar.

Men bra att du tar tag i det!! Jag borde själv kanske avstå facebook ett tag, för de där bloggmänniskorna tycker jag är lite som sagofigurer (typ niotillfem och Elsa Billgren) medan vänner och bekanta stinger lite mer.

Lycka till!!

Joanna sa...

WHAT THE FUCK tänkte jag när MIN blogg inte var uppräknad bland de som du känner avund på.
men så har du tagit med den fina klausulen i sista stycket och jag tänker att vi fortfarande kan gå och fika.

till exempel prata om avundsjuka som jag också har känt på sista tiden tär mitt inre.
och prata om andra fina saker.

kram!

Johanna Stenius sa...

De bloggar du räknar upp är precis de som jag också läser och mår dåligt av... jag kanske också skulle sluta? Bättre läsa såna bloggare man bara kan förfasas över och tycka synd om, tex Kissie!

underbaraclara sa...

Vad tråkigt att du känner så. Att flera här verkar känna så. Obehag av min blogg. Det blir en tankeställare för mig.

Och jag tar inte illa upp, fina du, för jag har själv behövt göra sådär i perioder. Och jag fortsätter läsa om dina äventyr i alla fall :)

Kram

Sophie sa...

Tack alla ni för kommentarer. Och till er som känner igen er, skönt att inte vara ensam med dessa känslor, eller hur?!
Miss muffin; jag skulle bli superglad om jag fick bilder på benny i hans nya hem! maila!!
ylva; intressant att du ser dem som 'sagofigurer', så kanske jag ska försöka tänka?
joanna: jag är avis på dig, på din fantastiska stil och underbara frisyr, sin fina inredningsstil och snygga foton o din snygga blogg. men eftersom jag känner dig så hamnar du i vänkategorin såklart. fina fina du jag är ju även avundsjuk på din utbildning och jobb! Men samtidigt är jag så impad och stolt över hur du pluggade som nyförlöst och hur ni delade upp föräldraledigheten. oj nu ska jag sluta skriva bra saker om dig :)
johanna: jag skulle nog må ännu sämre om jag läste Kisses blogg, hahaha, såna tjejer får jag panik av :)
underbaraclara; lustigt att du skulle komma in och läsa just detta inlägg. skönt att du inte tar illa upp. jag vet ju att du har dina sorger, men i sjukdomen avundsjuka kan man konstigt nog vara lite selektiv i hur man bygger upp bilden av människor man inte känner. kram

kramar till ALLA!

bea sa...

och jag känner exakt likadant.

när jag läser din blogg.

Slow-Eva sa...

Bra skrivet.
Och det är klart att man får vara avundsjuk på sina vänner. Men du är ju inte missundsam! Det är inte bra att vara.

tova sa...

fast niotillfem och elsa billgren måste ju vara de tråkigaste bloggarna sen mälarn brann.
man tröttnar ju rätt snabbt på den där eviga kakburken.
föredrar iaf själv att se mej som en kakburk som ibland tar slut..osv.

är ibland avundsjuk jag också och helt ärligt(gud förbjude) även missunnsam...men det är väl för att jag är en människa?
och det är du också.
tror ändå att det till sist känns bättre att folk som läser ens blogg förstår att man inte är en robot.
Om jag var tex Elsa billgren skulle jag få panik av alla eviga kommentarer i stil med "är så avundsjuk på ditt liv" "skulle vilja vara dej för en dag" osv osv...

Hanna sa...

hur kan man sluta läsa underbara clara, hon är min idol och jag är oändligt mycket för gammal för att ha idoler.(28) På något vis tycker jag bara att hon inspirerar mig.

Sophie sa...

bea: det är. konstigt. fast lite skönt att höra. får man erkänna det?
tova: niotillfem och elsabillgrens bloggar må vara rätt enahanda, men de är två lyckade snygga tjejer. det räcker för att mitt sunkiga självförtroende ska balla ur.
hanna: grattis hanna! så 'ska' man känna när man läser bloggar. inspiration och inte avund. jag kan bara gratulera och önska att jag var lika stark och bra och fin som du.