tisdag 25 januari 2011

Valuta; Ugglalala eller "Vem vill ha en Ugglalala?"

Under hösten har många kloka människor gett mig råd och tips på sätt att marknadsföra Ugglalala. Bla har jag fått rådet av flera olika personer att skicka/ge bort Ugglalalas till kända bloggare (i hopp om att de då ska blogga om det och på så sätt ge mig marknadsföring). Jag har alltid fått en liten klump i magen av detta ämne. Jag vill ju såklart marknadsföra Ugglalala, jag vill att alla ska få veta hur fina de är och vilja ta hem en. Men inte till vilket pris som helst.

När Cecilia Blankens fick sin andra dotter Rio skickade jag en Ugglalala till hennes äldsta dotter Bonnie. Det kan ju låta märkligt efter det jag skrev här ovan, men i just detta fallet kändes det bra. Jag har läst hennes blogg sen hon väntade Bonnie och jag Elsie. Under tiden hon väntar Rio blir jag gravid och ännu en gång går vi igenom en graviditet ungefär samtidigt. Så när hon fick Rio kändes det fint att ge hennes dotter Bonnie, som är i samma sits som min Elsie kommer vara om ett par månader, en storasysterspresent. Jag visste att hon säkert fick massa gratis skickat till sig, och räkande inte med att hon skulle berätta om Ugglalala men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte hoppades på det. Cecilias blogg är STOR och Ugglalala skulle får en kort stund få vara i rampljuset. Och det gjorde hon och det gav ett fint gensvar och en (kort, men ändå!) våg av beställningar.

bilden är en skärmdump från cecilias blogg

En annan bloggare vars namn kommit på tapeten flera gånger att skicka en Ugglalala till är UnderbaraClara. Men jag kan inte. Jag känner Clara lite grann, vi har mailats några gånger och setts på ett bloggevent i Stockholm för några år sen och hon är en fin tjej. Men att skicka en Ugglalala till henne skulle kännas som en sån uppenbar marknadsföringsgrej. ÄVEN OM DET INTE SKULLE VARA DET. Claras blogg är stor. Hon är i princip en "kändis". Men jag skulle känna mig så falsk. Som om jag utnyttjade henne.

Till saken hör att jag bestämde mig tidigt att inte ge bort en massa Ugglalala till alla mina vänner och bekanta. Utan hoppades på att de skulle gilla dem och därför vilja ha en och på så sätt sponsra mig och mitt nya företag. Nu är det inte så många vänner som har köpt en, de flesta är bloggbekanta eller helt okända människor. (Sanningen är ju att det är roligare att sälja till någon man inte känner, eftersom det då betyder att de verkligen bara tycker att de är fina!)

Jag vet att jag är naiv. Jag måste tänka större, bredare, inte vara så himla fånig. Men Clara och andra stora bloggare får så mycket gratis skickat till sig. Det skulle vara roligare att få skicka en Ugglalala till någon som inte får en massa gratis. Men skulle jag hålla på och skicka runt Ugglalalas till alla fina människor där ute skulle jag gå back på en gång och tillslut inte ha något företag.

Hur marknadsför man sin produkt idag på nollbudget utan att behöva göra saker som får en att känna sig... obekväm?

Nu är det ju så att jag skulle kunna skicka en Ugglalala till Clara ändå. Hon är en fin tjej, en bra förebild inom flera områden som ekologiskt tänkande och kreatvitet mm. Och är klok och intressant och ska snart bli mamma. Tre bra anledningar. Men. Jag vet att det finns fler därute. Ni kloka och varma och smarta och kreativa och fina människor. Män och kvinnor. Tonåringar och tonårmorsor. 20plusare och 35sniffare. Ni som, lixom jag, inte får en massa saker skickat gratis till er. Ni förtjänar en Ugglalala minst lika mycket. (Och Clara kanske inte ens tycker om mina Ugglalala, det måste man ju inte!)

Men. Ugglalala behöver marknadsförning. När man jobba på nollbudget har man inte råd med en annons i Mama, Living Etc eller Your life (men å tänk va det skulle va fint). När min fotografkompis Eva hjälper mig får hon betalt i Ugglalala. Första gången fick hon en Ugglalala. Nästa gång fick hon ett presentkort på en Ugglalala som hon gav till sin syster som beställde en förra veckan. Så det är tjänster och gentjäster det handlar om i grund och botten. Skulle Du kunna hjälpa mig marknadsföra Ugglalala? I så fall, hör av dig! Du kan få betalt. I Ugglalala :)



11 kommentarer:

Ida sa...

Har väl ingen jättebra idé hur du ska kunna marknadsföra dina Ugglalala's. Men jag har väntat på att få beställa en till min brors bebis och nu har han äntligen kommit ut, så jag la precis en beställning och kommer i alla fall marknadsföra Ugglalala i min familj och bekantskapskrets :)

Sophie sa...

Hej Ida! Jag såg din beställning och kommer lägga Margot på lådan idag eller imorgon beroende på om min rygg pallar med promenaden till posten idag :)
Den sortens marknadsförning är ju den bästa, en Ugglalala får ett hem! Kram

Killmamman sa...

inte för att min blogg är så stor, men så fort jag köpt en så kommer den naturligtvis hamna på bloggen. tror att det kommer ta fart för dig i alla fall, hur kan det inte göra det med en så bra idé?

Charlotta sa...

Hej!
Jag tycker Ugglala är en utmärkt idé. Ekologiskt, utan läskigt barnarbete eller underbetalda slavar. Jag tycker du ska trycka på det! Sen är det viktigt att få igång en hype som då gärna blir långvarig runt produkten. Där har du en bra utgångspunkt som bloggare. Förstår att det kan kännas jobbigt att skicka ut sina alster till andra bloggare men man får inte underskatta sociala medier som bra och gratis marknadsföringsplats. När du nu har en egen blogg så blir du ju också en person för den du skickar till. Det tror jag är helt annorlunda än ett anonymt storföretag som skickar sina grejer för marknadsföring. Skriv ett gulligt brev och länka till bloggen. Det är mina små råd. Jag har läst innovation och entreprenörskap på MDH. Tror att det är ett jättebra ställe att höra av sej till för smarta marknadsföringsråd och tips.

Josefine sa...

Jag bloggar gärna om Ugglalala igen snart. Jag har lite över 500 besökare om dagen. Det är ju inte så mycket men det är ju nåt i alla fall! Och för det vill jag såklart inte ha nånting. Däremot tänker jag beställa en uggla till åt S:et. Men hon ska få välja kompis själv så jag får vänta tills hon kommer hem imorgon :)

Linda sa...

Sociala medier är the shit när det gäller att marknadsföra sina produkter till ett väldigt bra pris, precis som du skriver. Har du gjort en Facebooksida för Ugglala? Ett bra sätt att nå ut till väldigt många och ett enkelt sätt att få folk att engagera sig. Kanske dra igång en "Tipsa dina vänner om Ugglala och ta chansen att vinna en Ugglala".

Kanske kan du göra mini-Ugglalas av pyttestuvbitar och använda dem för marknadsföring?

Jag tror att det kommer att gå superbra för dig!

Sophie sa...

hej och tack alla gulliga ni som kommit med tips och råd. jag skulle gärna dela ut Ugglalalas till er alla som tack , men det går ju inte som ni förstår. hoppas att ni inte blir besvikna.
jag har fått många goda råd av vänner tidigrae, som jag skrev i inlägget och är medveten om social medier gemonslagskraft. det gör inte mindre jobbigt försöka 'smöra in sig' hos större blogare för att få dem att skriva om Ugglalala. Det kommer jag inte göra. Och till Linda, facebook-sida för Ugglalala finns faktiskt redan å likaså minikugglalalas men de är så krångliga att göra att det inte skulle lönas sig att göra såna att skicka iväg. då kan jag lika väl skicka iväg stora och så var vi tillbaka på noll.
men frmäst vill jag säga TACK för all pepp!
och miss muffin; det är väldigt utplockat på siten så om S:et inte hittar nån så be henne vänta en vecka eller så kommer det fler!!!

Sophie sa...

jag måste säga det igen; TACK för all posetiv feedback och PEPP! Ni är underbara!!

och missmuffin, det vore toppen! Tack!

Josefine sa...

Absolut! Hon kan vänta en vecka och fundera lite :)

Ida sa...

Du kan fråga nån av de stora bloggarna om de vill ha en tävling med en ugglalala som pris. Då behöver du inte känna att du smörar, och dessutom inte skicka någon utan att veta om bloggaren kommer skriva!

Jag ska visa Anita! Först åka till ikea, hänga med svärföräldrar, fira daniels syster....osv. Varför kan man inte få obegränsat med bloggtid :D

Sophie sa...

Ida! Mycket bra tips, tack! Kram