tisdag 8 mars 2011

Det började redan 1998

Lite överallt hittar jag denna bloggenkät:


När började du blogga?
Den här bloggen startade jag 11:e september 2006. Jag hade ett '9-5 jobb' som krävde ytterst lite hjärnverksamhet, jobbade på min kortfilm som jag producerad, regisserade och filmade i november 2006. Behövde ännu ett kreativt utlopp och hade på arbetstid upptäckt bloggar. Några av de första jag läste var UnderbaraClara (som började blogga dagen innan mig!) och Shit pommesfrittes. Jag högg huvuet av mig själv ganska länge. Min första bild var från ett bröllop:


Jag var singel men träffade Johan i oktober. Detta var min outfitbild från vår första date:

Jag ville vara anonym och hemskt hemlig, därför kallade jag mig för Alma och gav bloggen namnet WhatAlmaWears, eftersom den i början bara handlade om vad jag hade på mig.

(Men om man ska vara lite pretto så kan man säga att det är en definitionsfråga när jag började blogga. För 1998 hade jag en 'internetdagbok' på Angelfire.com. Adressen finns tyvärr inte kvar, men jag var smart nog att skriva ut alla sidorna så jag har kvar allt i pappersform. Dock ej gästboken som man hade, som funkar lite som 'kommentarer' gör idag. Bilder låg i ett eget bibliotek och var ganska få. Man läste andras dagböcker och kommenterade i gästboken, precis som idag. Fast det fanns inte 308583 miljader olika och eftersom att internet var assegt tog ett inlägg bra mycket längre tid än idag. Jag minns att jag satt och skrev på nätterna när alla sov eftersom man upptog telefonlinjen. Det tog så lång tid att skriva inlägg att jag blev iskall om fingrarna och satt med en filt runt mig (kan bero på att min pappa bor i ett över 100 år gamalt hus som då hade ganska dålig uppvärmning). Jag vet inte hur länge jag höll på men jag gissar på ett halvår eller lite mer. Jag var bara hemma ett år eftersom jag till stor del bodde i London mellan åren 1997-2005.)

Vad handlar din blogg om och vad skriver du i den?
Som sagt, i början handlade den bara om vad jag hade på mig, därav original-namnet WhatAlmaWears, men bara efter något år började jag skriva lite mer samt visa mitt ansikte på bild. Men inriktningen var fortfarande kläder och framför allt secondhandfyndande.
Idag handlar det mindre om mina kläder och mer om mitt liv, mina tankar, mina känslor, min oro och ibland min glädje. Men jag är fortfarande lika intresserad av kläder och skulle säga att jag gått från 100% kläder till 50% kläder och är väldigt nöjd med det.

Vad gör din blogg speciell?
Jag vet inte. Är den så speciell. Kanske att jag vågar negga mycket? Att jag är ärlig i min bild av småbarnslivet/mammarollen? Att jag vågar skriva om skit och inte målar allt i rosafluffig färg innan jag lägger upp det, som många andra bloggar gör.

Vad fick dig att börja blogga?
Jag la stort omsorg på mitt klädval varje dag långt innan jag började blogga och vill ha en slags dokumentation samt feedback på det. Och så bor det ju en exhibitionist i mig!
(Redan i 3:an i gymnasiet skrev jag ner vad jag hade på mig varje dag, så att jag skulle komma ihåg snygga kombinationer samt att inte råka ha samma outfit två dagar i rad (ve och fasa!))

Vad skulle du vilja ändra i din blogg?
Förut ville jag skriva mer långa texter, krönikor mm. Nu önskar jag att jag hade mer outfit bilder. Men allt har sin tid. Och. Jag skulle vilja vara rolig. Men det det blir inte bättre än så här.


Det här var kul! Om du gör det, länk gärna i kommentarer så jag kan läsa dina svar!

Inga kommentarer: