torsdag 26 februari 2009

Mina klädtips för gravida, del 1

Innan jag blev gravid hade jag en väldigt förskönad bild av (det mesta - men bland annat) hur det skulle bli med kläderna. Jag trodde jag skulle gå runt i A-linje formade klänningar och tunikor dagarna i ända och känna mig så fin, så fin. Riktigt så enkelt visade det sig inte vara. Men så här inne i vecka 23 här jag lärt mig några trix. En del har jag snappat upp hos andra gravida, andra är av praktiska skäl och vissa är det kanske bara jag som skulle bära. Det mesta är fullt bärbara och basic tips men det kan vara skönt att stapla upp det hela. Göra sig en lista (jag älskar listor).


I början:
Alla är olika, en del ser ingen skillnad alls på kroppen (utom kanske bröstens storlek) de första 3 månaderna. En del, som jag, får en hel massa 'flebb' på magen samt blir svullen och känslig om magen (pga av tex. illamåendet). Om du dessutom inte vill/kan visa din lilla beynnande mage/flebb passar dessa tips:

-Investera tidigt i ett par stora sköna mama-tajts. Svarta är bäst eftersom de funkar till allt, dessutom har jag nu upptäkt att det är ganska svårt att hitta nån annan färg på just mamatajts. Jag har köpt mina på HM och de funkar fin-fint.

-Köp en större BH. Dubbeltuttar i all ära, men skönt är det inte. De kommer dessutom vara känsligare än vanligt i början för de allra flesta. Skönt att ge dem lite spelrum. HM har billiga, men alla stora kedjor som Åhléns och Kappahl har amnings BH-ar (det behöver ju såklart inte vara en amningBH). Men om man köper en bra amnings-BH redan nu slipper man det bekymmret när bebisen har kommit och man skulle kunna hugga av sig armen för att slippa gå och prova BH:ar. Gå in och fråga om hjälp. Om inte annat så får du någon att berätta för! Någon som är 'frizon', inte känner nån du känner eller jobbar med! Bara det är härligt (jag berättade för en tjej på Monki när jag köpte min päls, och det var så pirrigt och kul att få göra det). Uppdatering: Stina lägger till: Ett litet tips bara, du kommer förmodligen få gå upp både en o två stl till på amnings-behåar när du börjar amma. För även om brösten blir stora med bebis i magen är det ingenting mot de megameloner man har när man precis börjat amma (när mjölken rinner till). Efter någon månad "lugnar" de ner sig lite o blir lite mindre, men är som sagt mega i början.

-Gå igenom din garderob en ordentlig vända. Ta en dag/kväll då du orkar. Prova allt som du tror att du kan gömma magen i. Lägg dem på minnet för det är de kläder du kommer använda ett tag framöver. Skönt att slippa tänka på det medan man kräks upp frukosten oxå.

-Mammajeans kan kännas tidigt, och här är det nog väldigt olika. Jag använde bara tajta jeans med hög midja innan jag blev gravid och de var fullkomligt omöjliga att få på sig från dag ett. Främst för att de tryckte på min stakars ömma mage. Mammajeans blev en nödvändighet för mig. De som använder jeans med låg midja kan kanske fortsätta med dem ett tag. Men om du är som jag rekommenderar jag Mamajeans. Speciellt om du blir gravid på hösten/vinter, vissa dagar är för kalla för tajts helt enkelt. Även om man inte var en stor jeans-användare innan (som jag) så vill jag flagga för detta inköp. Ens garderob kan tvingas förändras lite... När man sen inte måste/vill dölja magen längre så är mamabyxorna så fiffiga (nu pratar jag dem med stort resorband över magen, ju större desto bättre) att de funkar både som diskret substitut till dina vanliga jeans OCH som framhävare av magen! Innan man får en fin kula, så kan man fejka en med mama-jeansen. De tyckte jag om.


Imorgon kommer andra delen!

Kram Alma







Läs mer om mina första månader som gravid på tvarodastreck.blogspot.com

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bra lista! Så smart, och användar för alla nygravida. Ett litet tips bara, du kommer förmodligen få gå upp både en o två stl till på amnings-behåar när du börjar amma. För även om brösten blir stora med bebis i magen är det ingenting mot de megameloner man har när man precis börjat amma (när mjölken rinner till). Efter någon månad "lugnar" de ner sig lite o blir lite mindre, men är som sagt mega i början.

Anonym sa...

tack för tipset! jag uppdaterar min text med ditt tillägg! kram!

Anonym sa...

Hej, gud va bra med lista, synd att jag är i v 30 och inte 20 ;, hade verkligen velat ha tips de där första vidriga månaderna.

1 tips som jag har som har varit ovärderligt för mig är min svarta kjol.

Den svarta kjolen köpte jag i L, de finns på åhlens och monki t ex. Det är en sån där enkel stretchig sak som kan förväxlas med en tubtop (hoppas du förstår vad jag menar). Den har jag använt i princip varje dag och använder fortfarande. Den är skitbra att ha när man har tunikor och t-shirtklänningar som liksom blir för korta när brösten växer i början, och sen för korta där "framme" för att magen växer, och sen för korta för att röven växer. Har känt mig mer påklädd med kjolen liksom, även om den bara sticker ut några cm under klänningen. Sen har jag till detta burit uteslutande mammastrumpbyxor från HM. Köpte 2 par svarta nylon och 1 par gråa stickade i v 15 och de håller fortfarande nu i v 30. Puh, detta blev långt, sorry, men du inspirerar så mkt ska du veta :)

Sophie sa...

tack hannah! jag tar upp tubkjolen lite kort i mitt nya inlägg som kommer upp nu, men jag tog mig friheten att lägga in lite av dina strumpbyxtips i inlägget oxå, för det var så bra :) ett nytt inlägg med hela ditt och forthoppningsvis andra smartingars tips kommer snart! kram! och tack!