onsdag 25 februari 2009

Projekt BMM

När jag och min gode gravida vän S satt och åt lunch häromdagen så berättade hon att hon brukade sjunga för magen på kvällen. Då började jag gråta (ja, jag lyckades hålla in det för vi satt på ett cafe, men annars hade tårarna flödat). För jag insåg att sådär vill jag oxå göra. Men jag har varit så upptagen med att bevisa för mig själv och andra att jag är samma person som innan att jag glömt bort att det faktiskt finns en person till med en livet nu.
.
Jag är gravid. Jag vet att det låter löjligt att upprepa det så här för er, men jag har just insett att det betyder mer än jag trodde från början. Så nu börjat projekt Bonda Med Magen . Det är ett härligt projekt. Jag och Partymannen ska varje kväll ha en stund med magen. Vänja oss lixom. Man känner sig lite larvig i början, när man sjunger och pratar med magen. Vi fnissade och skrattade så igår kväll. Partymannen började kvällen med att ta ut Krakelspektakel och andra Lennart Nilsson låtar på gitarr. Jag tänkte påpekade att det var lite överkurs, men lät honom sen fortsätta. Han såg så glad ut.
.
Det är en lyx och en gåva att ha fina och kloka människor runt sig. Och de som inte får en att må bra får man helt enkelt sluta tänka på. Jag måste lära mig acceptera att jag inte är underbar och älskad av alla.




Läs mer om mina första månader som gravid på tvarodastreck.blogspot.com

4 kommentarer:

cruella sa...

Men det finns inte ETT rätt sätt att bli förälder på. Uppstår ett spontant behov av att bonda med magen, go ahead, men gå nu inte på en massa myter om Hur Man Ska Vara En God Moder. Du kommer att knäcka dig själv helt.

Det ÄR ok att känna sig ungefär som förut när man är på smällen. Det ÄR ok att vilja göra samma grejer och till och med att försöka. Vill man förneka tillståndet ett tag är det helt ok det med.

Sophie sa...

Håller helt med. Fast det här hanldar om hur jag betedde mig för att jag trodde att det var så jag var tvugen att vara. Nu ska jag låta mig själv vara som jag känner för. inte vad jag tror är rätt, inte vad jag tror att andra förväntar sig av mig. bara vad jag känner känns rätt för mig. och för mig känns det viktigt att få bonda med magen. För Mig. Ingen annan.

cruella sa...

Bra det.

Silly Sue sa...

Fina du! Ge mig tips på bra sånger att sjunga för nu har det blivit en för mycket "...när trollmor har lagt..". Kanske därför det är så bråkigt i magen runt 22, jävligt uttråkad bebbe helt enkelt!

S