fredag 27 februari 2009

Mina klädtips för gravida del 2

Nu fortsätter jag att dela med mig av mina tips och erfarenheter av att klä sin gravida kropp. Hoppas några av tipsen kan passa dig!

Efter ett tag:

Nu utgår jag från att du har berättat, för alla för nu kommer inga fler 'gömma-magen'-tips.

-Dax att inventera garderoben igen. Prova allt igen. En del kommer du ha växt ur. Organisera om garderoben. Lägg tex alla t-shirts, kjolar, klänningar du kan ha längst fram och de du inte kan ha bakom dem. Du kan ju vara supereffektiv och packa ner allt du inte kan ha i lådor och lägga undan nånstans, men det känns lite väl deppigt för mig.

-Nu skulle jag gå ut och köpa mig lite baskläder. Alla är olika, men jag gillar att framhäva magen i lite tajtare kläder ibland. Här är det tricot (trikå) som gäller! Du kommer att växa och växa och det kan vara kul att kunna ha sakerna mer än en månad. Gå och känn på kläderna, är materialet strechigt och mjukt, ta en stor storlek och gå in och prova. Jag är en storlek 36-38/S-M i vanliga fall och jag började ta 42/L i vecka 14. Magen och tuttarna tar mer plats än man tror. Jag rekommenderar Gina Tricot. De är inget bra på ekobomull och sånt, men shit va mycket sköna plagg det har. Just nu måste man få tänka lite ego. Granit har oxå sköna mjuka kläder (och i ekobomull, hurra!). Men vilka baskläder då? Jag skulle i detta stadie köpa mig tex: en tubkjol, 2-3 enfärgade linnen, 1-2 st lång- och/eller kortärmadetoppar och kanske några lite roligare tajts (GinaTricot igen).

-Gå sen hem och prova dina nya kläder med dina gamla, du kommer kunna kombinera mer än du tror! Tänk om! En tajt blus kanske går att använda uppknäppt och knuten under bysten med ett linne under? En annan kanske går att stoppa ner i en kjol som du drar ända upp till under bysten? En klänning kanske går att dra över dina mamajeans? En gamal t-shirt kanske kan klippas av och bli en mag-tröja med linne under och jeans till? Använd fantasin!

-Bra plagg att kombinera med växande mage är exempelvis: Boleros, Koftor, Västar, Skarfs. De ramar in magen (skarfsen kanske mer ramar in ansiktet) fint och är sånt man inte växer ur när man går upp en storlek i veckan (känns det som ibland).

-Strumpbyxan är en svåring. Hannah tipsar om mammastrumpbyxor från HM, men själv har jag undvikt strumpbyxor. De har helt enkelt varit lite för osköna för mig. Men nu känner jag att jag kan börja använda dem och har köpt L eller XL av helt vanliga, eller rullat ner några av mina gamla under magen (detta kräver att de sitter skönt, för nåt som skaver och trycker där hela dagen är olidligt). Hannah köpte sina mammastrumpbyxor i vecka 15 och kan fortfarande ha i nu i vecka 30, har man samma tur som Hannah, så kan man unna sig fler än en eller två! Mitt enda tips här är att tänka 1-2 i svart och sen frossa i färg och om man vågar; mönster! Det blir roligare att klä på sig en trist svart klänning/kjol man haft varje dag i två veckor om man kan piffa till dem med ett par röda eller blommiga strumpbyxor!

-Alla har olika smak men om jag känner mig plufsig och flebbig, så funkar det att satsa på mönstrade plagg -prickigt, blommigt mm- på de mindre plaggen (skarfs, västar, skor, väskor, stora smycken) och köra på basfärger på de stora plaggen.

-Investera i snygga (och gärna färgglada) sköna skor, typ gympadojjor. Men tänk på att du på slutet inte kanske kan knyta dina egna skosnören! En sak jag ska göra är att byta ut de vita skosnörena mot vanliga resårband. Jag kan inte svära på att detta funkar, för jag har inte gjort det ännu. Men jag tror på iden och kommer visa upp resultat här så snart jag hunnit testa!

-Om du inte använder läppstift redan så är det ett superenkelt trix som får dig att se superfixad ut! Gör som jag, köp ett knallrött (om du passar i det förstås)! Ett vanligt svart linne har aldrig sett så glamouröst ut! Ta med en kompis när du handlar, men se till att det är en glad och openminded sådan!

-Örhängen! Stor mage+örhängen= Succé. Har inget mer att tillägga där.

Sist men inte minst:
Klart man kan behålla sin egna stil när man blir gravid, men man måste nog tillåta sig att förändras oxå. Jag tex som älskar secondhand kläder, har väldigt svårt att hitta något som passar mig just nu. De flesta gamla fina klänningar och kjolar är styva och hårda. De skaver och skär in på fel ställen. Men det är ok. Det får vara så nu. Jag låter mig själv slappna av i mjuka sköna kläder utan att gå omkring i mjukiskläder twentyfourseven.

Just det:
-Mjukiskläder! Du kommer växa ur dina skönaste plagg! Investera i stora sköna brallor (Granit har bra) och nån skön mjukis-jacka (skönt att kunna ta av och på lätt) redan nu! Stort och skönt är ledorden här!

Efter att jag la upp första delen har jag redan fått fler tips och ideer från fina kloka tjejer. Jag älskar det, så fortsätta gärna efter detta inlägg. (Jag vet att tex. strumpbyxtips är uppskattat, så vet du mer än mig; berätta!) Dela med dig av dina bästa tips och ideer i mitt kommentarsfält så lägger jag upp ett nytt inlägg med era ideer!

/Alma

2 kommentarer:

Anonym sa...

När det gäller skosnören kanske sådana där "resårskruvar" man hade på åttiotalet skulle funka. Minns du vad jag menar?
Annars är ju kardborre en bra idé!

Atomflickan sa...

Hej! Jag har inte läst din blogg innan, men en kompis till mig tipsade att jag skulle läsa eftersom vi är nästan precis lika gravida du och jag. Så nu kommer jag läsa hos dig :).

PS Egentligen vill jag säga något mer och något klokare, men när jag väl började skriva glömde jag bort vad det var så då blev det så här.