onsdag 2 december 2009

Från Ikea with love

Snart blir det en tur till Ikea. Jag skulle aldrig vilja inreda mitt hem med bara Ikeamöbler, men är väldans glad att de finns när man behöver något så trist som ett badrumsskåp. Det blir detta:

Man ser det inte på bilden, men det är ett enkelt spegelskåp. Inga krusiduller.

Sen ska vi köpa den här lampan till Elsies rum. Inte för att det är ett barnrum utan för att det är en helt underbar lampa! Jag skulle egentligen velat haft den i hallen, men Johan vill att vi letar upp en gammal lampa dit. Håller nog med.

Sist men inte minst så måste vi köpa en ny soffa. Den gamla suger åt sig katthår och är alltid hårig och vidrig. Johan har fått in mig på lädertankar... inte helt dumt nu när jag tänkt ett tag. Helst skulle jag vilja vrida tillbaka tiden och köpa den 50tals skinnsoffan som min vän K sålde för ett par år sen, men den skulle ändå inte passa som en 'barnvänlig familjesoffa'. Men helskotta vad snygg den var. Men det näst bästa vi hittat på marknaden råkar vara en Ikea soffa. Nämligen denna:

Lite 50/60 tals feeling över den tycker jag. Och jag inbillar mig, mer lättskött än en tygsoffan när man har djur. Nån som har erfarenhet som kan uttala sig om detta?


alla bilder lånade från ikea.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Sofie. Hemma hos mina föräldrar har vi både en skinnsoffa och katt. Han gillar att riva på soffan, vet inte om det är rivmysigt material eller om han skulle rivit oavsett material dock.. Men skinn är ju smidigt eftersom det inte drar åt sig hår som du säger. Och soffan har överlevt hela vår barndom och allt vad spill det innebär. Den är såklart inte lika snygg längre, men ändå. Tyvärr så tycker jag att det inte är så mysigt att sitta med bar hud i den dock. Man klistras ju liksom mot den.. :( Där har du ungefär alla mina åsikter om skinnsoffor :D +att det är himlarns snyggt förstås! /hemliga läsaren Sofia

Sunflower sa...

Lättskött absolut! Det är bara dammsuga (när det kommer till katthår) när man ändå dammsuger golvet runt omkring, eller torka av med lite fuktad trasa. Men kolla med säljare om skötseln, vilka medel och hur ofta, för skinnet måste smörjas in för att inte torka ut och spricka. Man kan ha någon fin filt och ha under sig när man sitter och har shorts på sig eller om man tycker skinnet är kallt. Spiller man något är det bara torka av! :)

Kicki sa...

Spegelskåpet har vi! Det är superfint. Har alla mina parfymer i det :)