tisdag 1 december 2009

Recept på mina muffins

Jag lovade att dela med mig av recepten på allt bak jag gjorde till helgen. Jag börjar med mitt egna recept på äpplemuffins.



Jag börjar med att skära några 3-4 äpplen i cm stora bitar. Sen lägger jag dem i en skål och täcker dem nästan med julmust. Sen kryddar jag med ca 2 tsk ingefära, 2 tsk kardemumma och 1 tsk kanel. Detta ska stå och dra, ju längre desto bättre, jag lät det står ett dygn (rör om lite då och då under dygnet) och då har musten och kryddorna tjocknat lite.


Jag börjar med att sätta på ungen på 200 grader. Sen tar jag ett paket mjukpepparkaka och gör som det står på paketet, rör i 2 dl vatten. I botten av ca 12 muffinsformar lägger jag en msk av den kladdiga smeten. Sen klickar jag i en msk av äpplena. Man kan lägga i lite av såsen oxå, men inte för mycket för då rinner muffinsen gärna över. Sen bryter jag några pepparkakor och trycker ner ca 1 pepparkaka i varje muffins innan jag klickar på lite mer smet så att det nästan täcker äpplena och pepparkakorna. Men akta dig för att fylla muffinsformen, inte mer än 3/4 - helst bara halvfulla när man är klar med allt.



Sen sätter jag i dem i ungen och låter de stå i 15-20 minuter. Kolla genom att stoppa ner i en tandpetare. Är den kladdfri är de klara, annars låt dem stå ett par minuter till innan du kollar igen.


TA-DA! Mina pepperkaksäppelmuffins - klara!

1 kommentar:

Sussi sa...

Ser gott ut.. tror jag måste prova..:)