söndag 10 april 2011

Första dagen på ett nytt liv

Imorgon börjar Johan jobba. Och det innebär min första dag som mammaledig själv med Helge. Och min första dag med hämtning-lämning på dagis med Helge. Jag är, som jag nämnt innan, lite nervös över detta. Det har jag fått blandade reaktioner på. Det flesta är peppande, men en del låter det skina igenom att jag är fånig som oroar mig över detta. Det gör mig ledsen. Alltid när jag står inför något nytt är jag spänd och nervös och imorgon ska jag för första gången vara själv med min två älskade ungar. Varav en inte vill lämna min famn under sina vakentimmar mellan 15-19. Vilket är exakt den tiden vi ska vara själva (ja, bara till 17.30, men ändå). Så jo. Jag är nervös och jag tycker att det är okej att jag är det.




6 kommentarer:

frida (också en södermamma) sa...

klart du får vara nervös!!! det skulle nog de flesta vara. själv var jag livrädd att vara själv med båda barnen i början men det gick ju! när dottern inte var mer än tre veckor (och sonen 1½ år) drog pappan till berlin en vecka, gissa hur det kändes.

och vet du, allt det där jag var livrädd för innan tvåan kom och när hon var pytte, det ser jag tillbaka på nu när hon nyss fyllt ett år och tänker "fan vad bra och stark jag är som fixade det här!".
och det är du också. jag lovar.

i värsta fall under ensamtiden med barnen, sätt lilla i bärsele/sjal och stora framför drömmarnas trädgård om det krisar ihop sig...

lycka till!

frida (också en södermamma) sa...

... å förresten, det finns fortfarande situationer jag nojjar över, men dom har blivit färre :)

cruella sa...

Hur funkar det med den lille och bärsjal? Kanon om du kan ha armarna fria åtminstone någon stund av de ensamma timmarna.

Hämtar du vid tre? Nu när vädret förhoppningsvis blir varmare så kan ni kanske gå förbi någon park på vägen hem så går det en timme. Så hem och äta lite mellis och sitta i soffan och mysa. Och så bärsjal och lite köksfix om du måste.

Det kommer att gå bra ska du se, och vad schysst att renoveringen flyttades fram!

Yevonde sa...

åh men klart det är nervöst! Jag känner folk som plockat sina ungar ur dagis för att det bara blev för jobbigt. Så du det är helt okej! Kram!

Joanna sa...

lycka till med omställningen.

jag kan känna nervositet inför en ny period av pendling, som jag inte gjort tidigare, eller nya arbetstider eller nya vad som helst.

omställningar är jobbiga och konstigt om man tog allt med en klackspark.

Sophie sa...

tack för alla kommentarer. tipsen var fina, men ni måste vara mindsreaders, för just exakt som ni skrivit har vi tänkt att jag ska lösa det! great minds think alike :) Bärsjalen används redan och blir en självklarhet på efm om allt går bra. Jag har förskalat en apelsin till Elsie som ligger i kylskåpet. Drömmarnas trädgårds finns inspelat sen tidigare och redo om det krisar sig. att jag längtar till parklek efter dagis har jag tjatat som sen länge... vårmys!
det ska nog gå bra... hoppas jag :)