måndag 11 april 2011

Jag ljögo till 50%

Förlåt mig.
Jag var så trött och pirrig igår kväll att jag ljög för er.
Eller inte helt ljög. 50% ljug kan man säga.

Det är ju så att jag hämtar Elsie på dagis from nu, men Johan lämnar, eftersom vi fortfarande går på 'vanlig' dagis tid (i motsats till deltid som börjar from en månad efter Helge födelse). Så i fm hade vi det väldans bra, kunde ta det ganska piano. Vid 11.30 hade vi viktkoll på BVC och där fick han tummen upp igen. Sen handlade vi mat och skulle hämta ut ett paket på Konsum/posten, men då hade en liten gobit lekt med min plånbok och mitt leg är putsväck. Jaja, det ligger väl under soffan, bland tusen dammbollar, lite lego och ett och annat blomblad (och tusen andra ting).

På tisdag, som tidigast, kommer nya vagnen. Tills dess ska jag hämta med Helge i bärsjalen och Elsie i sin vagn. Hoppas det går vägen. För att det ska gå vägen måste jag väcka Helge snart och pumpa han full med bröstmjölk. Varse sig han vill eller inte (nja...).

Ang detta med deltid på dagis. På familjeliv.se kan man läsa riktiga hatkommentarer till mammor som har stora barnet på dagis medan de är hemma med den yngre. 'Varför skaffar du barn om du inte vill vara med dem' är en av de vanligaste argumenten. Såna trådar gör mig så ledsen och frustrerad. Återigen kastar kvinnor skit på varann istället för att stötta, uppmuntra och acceptera våra olikheter. Jag önskar att vi alla kunde vara lite snällare och mer förstående mot varann. Jag tänker inte sitta här och försvara mina val, men en sak vill jag göra klart; jag har min unge på dagis/förskola för att hon älskar det. Dessutom utvecklas hon och lär sig en massa.

Ebba och Clara får ta mycket skit oxå. Så onödigt och dumt.


4 kommentarer:

Ina sa...

Åh! Klart Elsie ska vara på dagis om hon älskar det! Jag blir så trött på alla som verkar tro att man inte älskar sitt barn bara för att man väljer något annat än vad de gjort! ...oj lång mening...

Det är inte okej att kvinnor i Sverige 2011 ska vara så anklagande och nedvärderande istället för att uppmuntra och stötta!

Sara sa...

Håller med fullständigt! Hur kul och utvecklande är det att vara hemma hela dagen med en förälder som har fullt upp med att mata bebis o byta bajsblöjor, liksom? Och förstår din oro inför att hämta o underhålla båda barnen i början. Jag känner samma sak inför detta att bli tvåbarnsförälder. Hoppas ni hittar rutiner som funkar för er allihop inom en snar framtid!

Ellen sa...

Jag tycker inte ens att det behöver vara så att storbarnet tycker att det är så himla mycket roligare på dagis än hemma - det är ju sjukt jobbigt att ta hand om en liten bebis - man kan verkligen behöva lite avlastning för sin egen skull också. (det får ju barnen igen eftersom att man blir på bättre humör). Oerhört irriterande med folk som självbelåtet försöker ge andra föräldrar (mammor) dåligt samvete.

Ida sa...

Såklart Elsie vill träffa kompisar och lära sig saker! Hur kan man ifrågasätta det? You go! Härligt att renoveringen flyttades, jag kände ångest med dig :)