lördag 2 april 2011

Så nära man får gå

Amningen

Hanna och fått sin lilla Juni (hurra!) och berättar att det gör ont när hon ammar.

Jag hade fruktansvärt ont första veckorna med Elsie och jag fick på BB rådet att använda gummituta. Den tyckte jag aldrig om och när jag väl slutade gjorde det svinont. Vi fick hjälp av amningscentrum, som är helt fantastiska, men amningen fick en skakig start. Det gick bättre tillslut, som för de flesta. Men det är tufft i början.

Jag vågar knappt säga det högt, men denna gång går amningen helt smärtfritt. Helge har som Elsie, kort tungband, men han och jag har fått det att funka sen dag 1. Jag hade makalöst ont i axlar och nacke första dagarna hemma, lite pga av ovanan att amma men mest eftersom vi samsov och jag därmed låg stilla i en ganska obekväm position i flera timmar varje natt. Ja, en annan sak jag inte vågat yttra, men rädsla att jinxa det, är att han sovit väldigt bra på nätterna. Vi vaknar och ammar 1-3 ggr mellan 22-07 (då Elsie väcker oss vuxna, Helge sover vidare större delen av morgonen. Sån var Elsie oxå som spädis, morgontrött) och han somnar efter amningen. Men snart kommer det nog ändras, det vet man ju. Man får njuta så länge det varar!

Mer om min kropp (en rubrik man inte planerar att skriva)

Min kropp har annars repat sig makalöst fort om jag jämför med min förra förlossning. Väl hemma har jag varit sängliggandes mer än nån dag eller två, sen har jag rört mig så mycket jag orkat (eftersom det sägs hjälpa läkningen). Jag syddes bara litegrann denna gång och känner fortfarande av det, men det minskar för varje dag. Vi var ute och gick tre dagar i rad och jag fick grym träningsvärk. Därför bestämde vi att stanna inne igår (som var en gråtrist dag iaf) och bara softa och det var asmysigt. Just det, jag ammande ute i torsdags! På macdonalds! Jag och Johan unnade oss en slibbig burgare efter BVC besöket som gick alldels galant. Han väger som han ska och fick tummen upp av vår fina BVC-Anna. Jag vägde mig där. Det var intressant. Jag har gått ner nästan 10 kilon sen förlossningen, men 4,5 är Helge och minst 2 är väl fostervatten och moderkaka och annat som rann ur en den natten. Men jag bryr mig inte så mycket just nu. Vi unnar oss godsaker och annat tills Johan börjar jobba har vi bestämt. Sen blir det lite åtstramning på den fronten.

Ja, nu har ni fått höra en massa positivt igen. Det kan uppenbarligen gå väldigt bra att föda och amma. Det kan oxå vara oerhört jobbigt och jag hymlar inte med att det var tufft förra gången. Det kan vara skönt att veta att det finns fler där ute om någon råkar läsa detta som sitter med en nyfödd i famnen och gråter för att allt inte känns som jag beskriver det. Läs gärna om min första tid med Elsie. Den var ingen dans på rosor kan jag lova!

ps. amo skriver oxå om detta

Inga kommentarer: