lördag 16 april 2011

Kvinnor kan

Min kära mor gav mig en prenumeration av mama i "förlossningspresent".



Idag kom min pappa och hans fru hit och hon hade köpt en urfint armband till mig i Kina.


Om det är nån som fattat vem som bör överösas med presenter efter en förlossning (och nio månader av olika krämpor) så är det andra kvinnor! Hurra för det! (Mina hintar till Johan har inte gett nåt vidare resultat. Jag vet. Man ska inte hinta, man ska säga det rakt upp och ner. Men det är inget kul!!) (OBS! Detta ska inte ses som en förklädd hint till någon. Utom möjligen till Johan. Men han läser aldrig min blogg så det hjälper föga...)

2 kommentarer:

Linda sa...

Hej!

Har följt din blogg ett tag nu men har inte kommenterat så mkt. Vill börja med att säga stort grattis till den nya familjemedlemmen! Han är jättefin!

Skulle behöva lite råd från en nybliven 2-barnsmamma som du. Som dessutom verkar vara en vettig och jordnära person.

Jag har själv en son på 15 månader och har precis plussat. Känner mig jätteglad och orolig på samma gång. Dels pga att min sambo är arbetslös. Jag tjänar bra och vi klarar oss bra men två barn blir ju såklart skillnad. Vi bor just nu i en 2a, bostadsrätt, men verkar ha en rätt står chans att kunna hyra en trea eftersom vi har rätt bra köpoäng. Är mest orolig för vår ekonomiska situation men även inför omställningen att få ett till barn, det är ju liksom inte alltid enkelt med bara ett.

Jag har inga vänner som har barn överhuvudtaget och jag känner mig inte redo att berätta för familjen ännu, men jag behöver verkligen höra andras råd och erfarenheter.

Hoppas du kan hjälpa mig!

Kram, L

Sophie sa...

Hej Linda,
Grattis först och främst!! Jag ska försöka ge lite råd efter mina egna erfarenheter, men som du märker i bloggen är jag själv ofta lite vilse i detta nya landskap som 2barnslivet innebär.
Om ni ska bo kvar i 2an eller byta till en hyresrätts 3a kan jag inte svara på, men jag själv har stor glädje av att kunna stänga dörrar och vår stora dotter behöver sova i eget rum. Om ni alla sover bra tillsammans kanske ni inte behöver större? Att äga sitt boende är såklart att föredra om man redan är i karusellen, men återigen, jag kan inte råda just där.
Att din sambo är arbetslös är ju jättetrist, men den första tiden med den nya lilla är inte särskilt mer kostsamt är ni har det idag. Ni har ju redan allt (om ni inte slängt allt från första barnet förstås)! Det blir dyrare när barnen är runt 2 resp 4 typ, för då har tvåan vuxit ur alla ärvda kläder, skor, jackor mm. Men det går ju att köpa barnkläder mm 2ahand och leva ganska billigt, så det klarar ni nog!
Ang inkomsterna, så tycker jag du ska ta kontakt med försäkringskassan och be om hjälp hur ni ska lägga upp föräldraledigheten för att ha bästa ekonomiska förutsättningar. De är faktiskt ganska hjälpsamma om man får rätt person på tråden. Kanske får du vara hemma lite kortare denna gång och låta sambon ta mestadels av föräldraledigheten?
Sätt er ner och gör ordentliga budgetar över vad ni har att leva på tillsammans och oroa er inte allt för mycket över det första året, barnet i sig kostar inte så mycket förutom blöjor (och ev välling/mjölkersättning).
Det tuffa med 2 barn är att hela ens egentid försvinner tycker jag. Se till att ni är snälla mot varann så går det bra. Med eller utan massa pengar på banken!
Hör gärna av dig hur det går!! På mailen eller i kommentarsfältet! Lycka till!
KRAM!!