tisdag 28 april 2009

9 weeks to go (förhoppningsvis)

Idag går jag in i vecka 32. Det betyder att jag har 31 fullgånga veckor bakom mig och förhoppningsvis kring 9 veckor kvar innan bebisen kommer. Efter profylaxkursen och boken 'Att föda' börjar jag känna att jag har liiite koll på vad det är som kommer hände de där dygnen då Parvel ska komma till världen.

Men det är ändå därframme som ett stort mysterium. Jag hoppas kunna slappna av och inte stressa upp mig. Jag hoppas slippa komplikationer och läskigheter. Jag hoppas jag och partymannen kommer palla pressen och kommunicera på ett vettigt sätt. Jag hoppas jag får en bra upplevelse.

På profylaxkursen uppmuntras man att skriva sin drömförlossning. I den ska man tala i nutid ('jag slappnar av och partymannen masserar mig' osv) och inte använda ordet 'inte', för hjärnan förstår inte det ordet. (Kanske något att ta med sig i resten av livet?) Vi har skrivit varsin, som var ganska lika, och ska skriva ihop dem till en; den ultimata drömförlossingen.

Annars övar vi andning med värksimulator (han nyps-jag andas igenom smärtan) och avslappning. Det funkar bra. Jag som är en väldigt spänd och stressad person i kroppen tycker att jag är riktigt duktig. Ju mer man övar innan, desto bättre blir man på att slappna av när den riktiga smärtan sätter in. För då j*vlar. Då gäller det av inte få panik.

Jag har fortfarande svårt att gå. Jag kan speeda på rätt bra i några minter och sen säger den Pang! och så måste jag snigla mig fram. Detta är delvis foglossningen men oxå det här mag-trycket som jag haft sen 1 1/2 månad tillbaka. Men det är ingenting jag lider så jättemycket av just nu, eftersom jag har lyxen att kunna ta den lugnt.

Läs mer om mina första månader som gravid på tvarodastreck.blogspot.com

3 kommentarer:

Frida sa...

Måste bara berätta att jag såg dig vid Skanstull idag! Du såg fin och färgglad ut.

Joanna sa...

va!
nyps?
ingår det i kursen att partnern ska nypas?
hahaha åh vad svårt jag hade haft för att sitta och nypa min käraste.

jag längtar också till vecka 32.
eller: jag längtar till vecka 40 men jag tänker att man får sätta upp några delmål.

Sophie sa...

frida: Åh, va roligt! Tack ska du ha,!
joanna: haha neh det är inte så farligt som det låter. Dessutom så andas man genom smärtan och så övar man tillsammans inför förlossningen, det är lite spännande!