tisdag 14 april 2009

En helg i solen. Och ett brutet finger?


Jag och partymannen och katterna har haft en helg fantastisk helg ute i skärgården. Solen sken fredag, lördag, söndag och tempraturen steg upp mot 20 graders strecket på tomten. Jag varken tvättade håret eller smikade mig, jag klädde mig mest i avlagda kläder och gummistövlar. Och det var ljuvligt.



Lite drygt 10 månader efter vår förlovning, förlovade vi oss igen (nästan). Jag har letat efter en finare ring ett bra tag, eftersom det kommer att ta ett tag innan vi kommer gifta oss. För en månad sen så gav min mamma mig denna ring, som hon i sin tur fått av min farmor, som i sin tur fick den av farfar för ca 50 år sen. Jag lämnade in den på lagning och gravering för ett tag sen och den blev klar lagom till påskhelgen. Så jag tog med den ut, och i solen på altanen fick partymannen byta ut den gamla ringen (som alltid bara var tänkt som en tillfällig ring för mig, eftersom jag inte hann hitta nån finare) mot den nya. Och han propsade på att fota medan han gjorde det :) Bilden gör inte ringen rättvisa. Den är sagolikt vacker, formad som ett löv med en blå sten på. Och jag älskar att min farmor burit den. Det gör att det känns så... varmt.

Efter en underbar lugn och skön helg skulle den avslutas med att vi (mest partymannen) skulle hjälpa min kusin att dra upp båten på land eftersom han glömt sätta i en plugg i båtens botten. Tyvärr slutade det hela med att partymannen fick vinchen på handen och bröt förmodligen ringfingret på högerhanden! Han ska röntga idag, men det är blått och svullet och min pappa (som är läkare) sa att han trodde det var brutet när han tittade på det igår. Så med en halvsvimmade man, katterna i varsin bur och massor av packning fick jag ta oss över till fastlandet (man tar egen båt över) där min bror kom och hämtade oss. Och jag kan varken bära eller gå. Så det var en utmaning. Men det gick. Fast ont fick jag.

Värre är det hemma. Jag måste knyta hans skosnören och jag kan inte riktigt böja mig ner. Jag kan inte stå och diska mer än 2 minuter i taget och han kan inte diska alls. Allt som han gjorde för mig innan måste jag nu hjälpa honom med... så var mina dagar som diva över... (snälla, hör min ironi)

Nu ska vi åka och röntga min arma krake till mans hand.

5 kommentarer:

Joanna sa...

ve och fasa läk finger LÄK!

annars låter det som en ljuvlig helg, sol och vacker ring kan det bli bättre?

kajsa sa...

För det första; fantastiskt mysigt med helg ute i skärgården. och er förlovning, igen, med nya ringen är ju så rar att jag bara.. uuuh. (uuuh på ett bra sätt!) Rara rara ni. Tror att ni kan vara typ världens finaste par. Brad och Angelina med alla era barn; släng er i en VÄGG!
Otroligt synd att partymannnen försökte klyva sitt finger itu men när det är gipsat och fixat kanske han kan ha en plastpåse på handen och diska ändå? Du ska ju diva dig nu när du bär bebis i magen Sophie. :) Massa massa kram

anna sa...

Ja det vr en händelserik helg må jag säga. Min var inte i närheten, det enda gemensamma vi hade du och jag var att gå osminkade i gamla kläder och låta bli att tvätta håret. Ibland är det så himla skönt att slippa fixa sig pånågra dar´. Hoppas allt blir bättre för er båda, snart.

Ida sa...

Åh det är så härligt att bara få vara.

Fina bilder, helst den med ringen och era händer, och katterna som busar!

Trist med fingret :( Hälsa att han ska krya på sig!

Sophie sa...

tack alla. har har mottagit era hälsningar och mallar sig för att ni bryr er :) kram!