söndag 5 april 2009

Renoveringsångest

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!

Vaknade tidigt imorse av att renoveringstankarna snurrade runt som ett gäng arga bin i skallen. Hur ska vi hinna? Hur mycket kommer det kosta? Kommer pengarna att räcka? Hur lång tid tar det att måla hela lägenheten? Kommer nån kunna/vilja hjälpa till? Och köket? Klarar vi det själva, med hjälpa av pappa? Kommer pappa kunna hjälpa som han säger/vill? Hur lång tid tar det att lägga golven? Och att spackla och slipa alla väggar?
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!

Googlade lite, fick veta att IKEAs kök har 2-4 veckors leveranstid och hittade lite tips om målning på bla alltombostad. Sen kom jag på att i ett gamalt avsnitt av arga snickaren så sa han att ett rum skulle ta en dag för 2 personer att måla. Och jag orkar mindre och mindre och kan inte ens hänga tvätt utan att må dåligt. Ångest. Nu har jag magont över att vi inte ska hinna. Att jag ska ligga och krysta och sen komma hem till en lägenhet utan kök och omålade väggar... och som fortfarade luktar rök.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har ni funderat på att anlita hantverkare som gör det tyngsta och svåraste? Jag vet att det kostar pengar men nu finns ju rotavdraget och det är ganska stora avdrar man får göra där. Dessutom har många hantverkare rabatt på byggvaruhusen som de brukar låta sina kunder ta del av. Vi tog in hantverkare som gjorde om delar av vårt kök, det tog 4 dagar (inkluderat tid för spackel och kakelfogar att torka). Han koordinerade allt, fixade rörmokare etc + att vi fick hans 10% rabatt på Fredells. Utan honom hade det säkert tagit minst en månad om inte mer för oss att fixa själva.
Vi anlitade en golvläggare för köksgolvet också, det tog honom 4 timmar. För oss hade det tagit flera dagar.

Smågrejjor som att måla och slipa lite väggar kan man göra själv.

Jag kan rekommendera 'vår' hantverkare, han har momsregistreringsnummer och fakturerar på riktigt ink moms. Vill du veta mer så säg till, det kan vara värt att kollas upp.

/Annika

Sophie sa...

Hej Annika! Klart att vi funderat på att anlita folk till en del saker, bla iom med rotavdraget, men mycket ska vi göra själva oxå. Bla av ekonomiska skäl. Och Tack snälla, du får gärna maila hans info till whatalmawears@gmail.com, ifall att/när vi behöver en hantverkare. och då vet jag att du kan 'gå i god' för att han är bra :)

Anonym sa...

Har mailat nu, vet inte om jag törs 'gå i god' men rekommendera törs jag göra i alla fall : ) Det finns säkert någon annan som har andra hantverkare att rekommendera, det är säkert bara bra att kolla runt lite innan man bestämmer sig
/annika