torsdag 17 februari 2011

Min husmorskola

Claras husmorskola på P1 är trevligt att lyssna på, men för mig personligen är det inte så mycket nytt. Jag har jag använt mig av de flesta tipsen för naturlig skönhetsvård sen många år tillbaka, mycket tack vare moonsun i Gamla stan här i Stockholm, men oxå mitt egna intresse för naturlig hudvård.

Jag har berättat om många av tipsen förut, men här kommer några av mina vardagliga tips, igen.


-Honung.
Honung är rengörande och lätt peelande. (Se till att den är närproducerad och ekologisk, såklart) Jag använder det främst som ansiktsmask. Jag börjar med att tvätta ansiktet med min rengöringcreme från Dermanord

och tvättar sedan bort vattenresterna med deras ansiktsvatten (gentle fresher). Efter det brer jag ut houngen, ca 1 dryg tsk, i ansiktet. Jag brukar ha den i badet, (jag vet, inte så miljövänligt...) där den långsamt nästan smälter bort från ansiktet av värmen från vattnet. Men ligger eller sitter man i soffan sitter den kvar tills man tvättar bort den. Vilket man gör efter kanske ca 10-20 min med ljummet vatten. Jag avslutar med ansiktsvatten för att få bort vattenrester och smörjer sedan ansiktet. Med vaddå? Jo med;

-Jojobaolja.
Den här oljan har många goda egenskaper som du själv kan läsa om runt om på internet. Jag berättar istället hur jag använder den och vad den gör för mig. Jag har två små flaskor i mitt badrumskåp med jojobaolja i som jag använder som ansiktskräm. I dessa har jag adderat 2 olika eterisk oljor, beroende på vilken effekt man vill ha (prata med dem i din lokala naturkosmetiskabutik, de är ofta mycket kunniga.). Jag växlar mellan mina, en på dagen, en på natten. Några droppar masserar jag in i ansikte och hals. Under perioder använder jag inget annat än oljan, men just under de kallaste vintermånaderna eller perioder av allmänt trött tillstånd smörjer jag efter oljan in ansiktet med dag resp nattkräm, oxå från Dermanord.

(Dermanord håller succesivt på att byta namn till Maria Åkerberg -se min nattkräm-som är helt ljuvlig-, men det samma tillverkare och produkter.)

Ett sminktips jag nyligen lärt mig är att om man lätt får foundation som lägger sig dåligt på huden, tex veckar sig eller spricker, kan man innan applicering punktbehandla området med olja. Foundationen sitter bättre på ett återfuktad (läs:oljigt) hud.

Var inte rädd att olja in huden, du kommer inte se blank och 'fettig' ut. De flesta av oss behöver mer fukt (olja) i ansiktet, även om vi inte tror det (tex. din hy ser blank och fet ut men i själva verket är den torr och tröstig!). Gå in i en naturkometisk butik och be om råd och hjälp. Har du råd, gå på en grundlig ansiktsbehandling på samma typ av ställe. Ofta ger de tips och råd om hur du ska göra för att balansera din hy. Jag gick från fet och glåmig, porig och blek till frisk och rosig, slät och glad hy!


Jag använder även ren jojobaolja i badet, speciellt praktiskt nu när jag är så stor att jag inte kan smöja in min kropp ordentligt och vinterkylan torkat ut mig. En msk i badkaret gör huden ljuvligt återfuktad. Men se upp! Oljerester är lätta att halka på, så tvätta ur badkaret med lite grumme tvättsåpa på en tvättsvamp (eller om du som jag inte kan böja dig fram, be om hjälp!) efteråt.

-Olivolja
Går lika bra att bada i som jojobaolja. Dessutom är det världens bästa handcreme. Jag har en pumpflaska med hälften ekologisk olivolja och hälften ekologisk flytande tvål (men faktum är att du kan köpa den billigaste euroshopper tvålen och det funkar lika bra ur återfuktnings synpunkt, dock ej ur miljövänlig och ekologisk). Skaka flaskan och blanda innehållet väl, den bör bli gulaktig i färgen. Klart att använda. Om du använder den här tvålen kan jag lova att handkrämer är ett minneblott. Om man som jag, bor med en skeptiker, så kan man ha en liten flaska med olivolja intill tvålen och blanda direkt i handen, börja då med tvål och addera sedan oljan, löddra upp, tvätta och skölj av. Klart!

Det var några tips från mig. Hoppas nån där ute har nytta av nåt av dem.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dessa tips ska jag kolla in lite närmare nån dag! Tack!

Mia